28.02.2021

یران پیشنهاد اروپا برای گفتگو با آمریکا درباره برجام را رد کرد است

بی‌بی‌سی: روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از دو دیپلمات ارشد غربی گزارش کرده است که ایران پیشنهاد اتحادیه اروپا را برای انجام مذاکرات هسته‌ای در هفته‌های آینده در جلسه ۴+۱ و با حضور آمریکا “رد” کرده است که به گفته این نشریه افزایش تنش های بیشتر بین دو کشور را به همراه دارد.

این روزنامه به نقل از این دو منبع افزوده است که مقامات در تهران “تضمین می‌خواهند که آمریکا پس از شرکت در چنین جلسه‌ای، برخی از تحریمها را لغو کند.”

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، حدود ۱۰ روز پیش در سخنانی گفت واشنگتن به دعوت سه کشور اروپایی برای برگزاری جلسه مشترک و غیر رسمی با ایران درباره برجام، پاسخ مثبت داده است.

اما جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز چهارشنبه تایید کرد که آمریکا هنوز پاسخ ایران به دعوت اروپایی ها در این زمینه را دریافت نکرده است.

آقای بلینکن روز جمعه، ۱۹ فوریه، از موافقت واشنگتن با دعوت سه کشور اروپایی عضو برجام برای برگزاری یک جلسه غیررسمی با حضور ایران خبر داد و گفت آمریکا بر سر ایران با سه متحد اروپایی خود (بریتانیا، آلمان و فرانسه) کاملا همسو است و بنا دارد پس از احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام، با کمک اروپا به دیگر موارد اختلاف میان تهران و واشنگتن بپردازد از جمله برنامه موشکی این کشور و فعالیت‌هایش در خاورمیانه که او آنها را “بی‌ثبات کننده” خواند.

وزیر خارجه آمریکا چند روز پیش نیز گفت که صبر کشورش مقابل ایران برای بازگشت به مذاکرات برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵، برجام، “بی پایان نیست.”

پیشتر خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام بلندپایه آمریکایی که نخواست نامش فاش شود گزارش کرد که دولت آمریکا با این تصمیم حسن نیت نشان می دهد و چنین ملاقاتی را شروع “مسیر طولانی” احیای توافق هسته ای و تقویت آن می‌داند.

او گفت اگر ایران از شرکت در چنین نشستی خودداری کند “هم تاسف آور است و هم با دیدگاه اعلام شده آنها دایر بر اینکه اگر شما (آمریکا به برجام) برگردید ما هم برمی‌گردیم در تضاد است.”

ایران، ابراز امیدواری کرده است که دولت جو بایدن با چرخش از سیاست‎های آمریکا در زمان دونالد ترامپ “به قانون برگردد” و ایران بتواند مناسبات تجاری خود را گسترش دهد.

ایران گفته بود که در صورت رفع تحریم‎ها حاضر به بازگشت به محدودیت‎های برجام است اما در غیر این صورت از ۵ اسفند اجرای پروتکل الحاقی را، به عنوان مبنای نظارت بیشتر بازرسان بر فعالیت‎های هسته‎ای متوقف می‎کند. بر همین اساس کاظم غریب‌آبادی، سفیر ایران در آژانس بین‌المللی اتمی،اعلام کرد که از بامداد سه‌شنبه، پنجم اسفند، مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی این کشور به علت لغو نشدن تحریم‌های ایران و اجرا نشدن مفاد برجام، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرده و دیگر اجازه نظارت‌های فراپادمانی را هم به بازرسان نخواهد داد.

این اقدام ایران با واکنش آمریکا و متحدین غربی آن کشور روبرو شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates