12.03.2021

حمله اسرائیل به ۱۲ کشتی حامل نفت و سلاح ایران به سوریه


ایران وایر: «وال‌استریت ژورنال» روز پنج‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ گزارش کرده که اسرائیل تاکنون بیش از ۱۲ کشتی را که در حال حمل نفت ایران به سوریه بوده‌اند، هدف حمله قرار داده است.

در این گزارش آمده است که اسرائیل از سال ۲۰۱۹ با استفاده از سلاح‌های مختلفی، از جمله مین‌های آبی و با هدف «جلوگیری از حمایت مالی گروه‌های افراطی»، به کشتی‌های ایرانی یا کشتی‌هایی که کالاهای ایرانی را به مقصد سوریه حمل می کرده‌اند حمله کرده است.

این حمله‌ها اغلب در دریای سرخ اتفاق افتاده ولی برخی از آن‌ها نیز در سایر آب‌های منطقه بوده است.

بنا بر این گزارش، ایران در تمام این سال‌ها با نقض تحریم‌های آمریکا علیه فروش نفت خود و نقض تحریم‌های بین‌المللی علیه دولت سوریه، میلیون‌ها بشکه نفت را به سوریه ارسال کرده است.

مقامات آمریکایی در این باره گفته‌اند که برخی از این حمله‌ها به کشتی‌هایی صورت گرفته که در پوشش ارسال کالاهای مختلف، سلاح و مهمات به سوریه ارسال می‌کرده‌اند.

وال‌استریت ژورنال همچنین نوشته که با این‌که پیش‌ از ایران مسوولیت تعدادی از حمله‌ها به کشتی‌های حامل کالاهای خود را به گردن اسرائیل انداخته بوده، این خبر نخستین بار است که توسط مقامات آمریکایی تایید می‌شود.

ایران و اسرائیل هر دو درباره این حمله‌ها سکوت کرده‌اند.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در پاسخ به درخواست وال‌استریت ژورنال برای اظهار‌نظر او درباره این خبر، پاسخگویی به این موضوع را به نیروهای دفاعی اسرائیل واگذار کرده که آن‌ها نیز واکنشی نشان نداده‌اند.

نماینده ایران در سازمان ملل نیز به درخواست وال‌استریت ژورنال برای اظهارنظر درباره این خبر، پاسخی ارائه نکرده‌است.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که اخیرا «جو بایدن»، رییس جمهور ایالات متحده درباره بازگشت آمریکا به برجام پیش‌شرط التزام تهران به محدودیت‌های غنی‌سازی را مطرح کرده است.

در پاسخ به این پیش‌شرط، روز پنج شنبه ۲۱ اسفندماه، ‌«جواد ظریف»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نیز در حساب توییتر نوشته که سیاست کنونی دولت آمریکا ادامه سیاست ترامپ است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates