12.03.2021

ایران حمله به کشتی باری خود در مدیترانه را تایید کرد


بی‌بی‌سی: تصویری که نورنیوز از آسیب به کشتی ایران‌شهرکرد منتشر کرده است

علی غیاثیان سخنگوی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید “اصابت یک شی انفجاری” به کشتی کانتینربر “ایران شهرکرد” در آب‌های بین‌المللی دریای مدیترانه، به بدنه آن آسیب “جزئی” زده است.

آقای غیاثیان گفت این شناور”متعلق به شرکت حمل‌ونقل کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی” است و “از ایران به مقصد اروپا”‌ در حرکت بود که این اتفاق چهارشنبه ۲۰ اسفند برایش افتاد: “پس از اصابت شی انفجاری به بدنه کشتی، آتش‌سوزی مختصری در محل انفجار رخ داده که با تلاش به موقع فرمانده و خدمه کشتی آتش بلافاصله مهار شد و به هیچ‌یک از خدمه آسیبی وارد نشده است.”

او گفت این کشتی پس از”ترمیم خسارت‌” به مسیر خود “ادامه خواهد داد.”

آقای غیاثیان این حمله را یک “اقدام تروریستی” و “مصداق بارز راهزنی دریایی” خواند و “خلاف قوانین بین‌المللی” دانست و گفت “پیگیری‌های حقوقی برای شناسایی عاملین آن از طریق نهادهای ذیربط بین‌المللی انجام خواهد شد.”

روزنامه وال استریت جورنال اخیرا گزارش کرده بود که از اواخر سال ۲۰۱۹ تاکنون اسرائیل دست‌کم ۱۲ کشتی و نفتکش‌ ایرانی را که از ایران عازم سوریه بودند هدف قرار داده است.

نفتکش ایرانی سابیتی بعد از دو انفجار به سوی خلیج فارس به راه افتاد
چهار دهه تنش‌ و درگیری دریایی و نفتی ایران
آیا جهان باید نگران ‘جنگ دوم نفتکش‌ها’ باشد؟

explosion

منبع تصویر، Nournews

بنا بر این گزارش اغلب این کشتی‌ها حامل سوخت و نفت بودند.

وال استریت جورنال نوشت برخی حملات در دریای سرخ و مناطق دیگر بوده و اسرائیل برای آنها از سلاح‌هایی مثل مین دریایی استفاده کرده است.

در این گزارش آمده با وجود اینکه آمریکا صادرات نفت ایران را یک‌جانبه تحریم کرده است، ایران صادرات میلیون‌ها بشکه نفت را به سوریه ادامه داده است.

مقام‌های ایران در مواردی حمله به نفتکش‌های ایرانی را کار اسرائیل دانسته بودند.

در سال ۱۳۹۸ عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به هدف قرار گرفتن نفتکش ایرانی سابیتی در دریای سرخ گفته بود “پاسخ تهران به عامل حمله به نفتکش ایرانی کوبنده خواهد بود”.

مهر همان سال علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران خبر داد که نفت‌کش‌های ایرانی هپینس و هلم در دریای سرخ” هدف حمله موشکی قرار گرفته‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates