17.03.2021

رضا پهلوی: نظام جمهوری را به سلطنت موروثی ترجیح می‌دهم

رادیوفردا: شاهزاده رضا پهلوی در پیام تازه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده تأکید کرده است که نظام جمهوری را بر نظام سلطنت موروثی ارجح می‌داند.

آخرین ولیعهد ایران در این پیام صوتی می‌گوید: «خود من در برابر آن چه باور دارید میراث‌دارش هستم شورشی هستم، چرا که من خود سیستم جمهوری را ترجیح می‌دهم.»

او می‌افزاید: «منکر آن نیستم که در بعضی فرهنگ‌ها شاید یک نماد سمبلیک لازم باشد، ولی به عنوان دموکرات نمی‌توانم بپذیرم که انتخاب یک فرد می‌تواند مبنای موروثی داشته باشد.»

رضا پهلوی در ادامه توضیح می‌دهد که «من اساس دموکراسی را بر مبنای جمهوریت می‌بینم، یعنی حق انتخاب مردم در تعیین سرنوشت خود و حکومت بر خود. ما باید برسیم به مرحله‌ای که نهادهای سنتی را الزاماً مبنای حکومت قرار ندهیم.»

آخرین ولیعهد ایران که از زمان انقلاب ۵۷ در تبعید به ‌سر می‌برد در پیام تازه خود افزوده است که «ما باید از فرهنگ فردمحوری خارج بشویم و برویم به دنبال سیستم‌محور کردن مسئله، فرد مهم نیست، باید نهادها و ساختارها را محکم کرد.»

او در این پیام که به نظر می‌رسد متعلق به روز هشتم مارس، هفته گذشته، باشد تاکید می‌کند: «من هرگز حاضر نیستم آقا بالاسر داشته باشم، چه برسد به این که برای دیگران آقا بالاسر بشوم. تا زمانی که بخواهیم گوسفندوار عمل کنیم، سروکله چوپان‌ها هم پیدا خواهد شد.»

شاهزاده رضا پهلوی پیش از این هم در گفت‌وگو با رادیوفردا تأکید کرده بود که دغدغه پادشاهی ندارد و دموکراسی، حقوق بشر و سکولاریسم برایش اولویت دارد.

او در آن مصاحبه گفته بود خواستار حکومتی است که در آن مسلمانان و بی‌خدایان آزاد باشند، اما با همدیگر ستیز نداشته باشند.

رضا پهلوی در پیام ویدئویی تازه دیگری، روز دوشنبه ۲۵ اسفند امسال گفت که کمپین «نه به جمهوری اسلامی» از بطن جامعه ایران جوشیده که هیچ جریان و حزب و گروهی نمی‌تواند به تنهایی خود را مالک و مبتکر آن بداند.

این کارزار هفته پیش با امضای بیش از ۶۰۰ تن از فعالان مدنی و چهره‌ای فرهنگی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

رضا پهلوی یک ماه پیش، روز ۲۴ بهمن هم مصاحبه‌ای با نیوزویک داشت و در آن گفت‌وگو پیوستن دوباره آمریکا به توافق هسته‌ای موسوم به برجام را یک «خطای بزرگ» دانست، و گفت، در صورتی که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا دوباره به توافق هسته‌ای بپیوندند، تسلیم «باج‌خواهی هسته‌ای» جمهوری اسلامی خواهد شد.

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates