28.04.2021

ادامه واکنش گسترده به فایل صوتی ظریف؛ «حسام‌الدین آشنا باید پاسخگو باشد»

رادیوفردا: در ادامه پس‌لرزه‌های درز فایل صوتی وزیر خارجه ایران، یک عضو هیئت رئیسه مجلس روز چهارشنبه از آغاز طرح تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری خبر داده و رئیس این مرکز و مشاور رئیس را مسئول این رخداد دانست.

حسینعلی حاجی دلیگانی به خبرگزاری فارس گفت که انتشار فایل صوتی مصاحبه محمدجواد ظریف که به گفته او قرار نبود منتشر شود نشان از عمق نفوذ در مراکز حساس دولت دارد و حسام‌الدین آشنا به عنوان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری باید پاسخگوی درز کردن این اطلاعات باشد.

این نماینده مجلس با اشاره به وجود یک «حفره امنیتی» در مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری گفته است که «نفوذ» در این مرکز نزدیک به حسن روحانی سابقه داشته «و الان هم وجود دارد».

به گفته این نماینده مجلس، همان دست‌های پنهان که بر ضبط این مصاحبه‌ها اصرار داشتند با واسطه‌هایی که داشتند مصاحبه ضبط شده را به خارج از کشور رساندند. او در این باره توضیح دیگری نداد.

انتشار فایل صوتی گفت‌وگوی محمدجواد ظریف با سعید لیلاز، روزنامه‌نگار نزدیک به دولت حسن روحانی، بازتاب گسترده‌ای در عرصه سیاست ایران داشته و از جمله شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار برخورد با آقای ظریف شده‌اند.

عضو هیئت رئیسه مجلس نیز خواستار ورود قوه قضائیه به این موضوع شده و گفته است که حتی پس از پایان یافتن عمر دولت روحانی هم «پاسخگویی حسام‌الدین آشنا در این زمینه پایان نمی‌پذیرد و باید پاسخگوی این موضوع باشد».

روز سه‌شنبه دادسرای تهران از تشکیل پرونده قضایی درباره فایل صوتی ظریف خبر داد، و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز آقای ظریف را احضار کرد.

خبرگزاری فارس روز سه‌شنبه هفتم اردیبهشت اطلاعیه دادسرای تهران را منتشر کرد که می‌گوید اتهام اصلی مطرح در این پرونده قرار دادن اطلاعات طبقه بندی شده کشور در اختیار افراد فاقد صلاحیت است.‎‌

در همین حال، خبرگزاری ایسنا روز سه‌شنبه از تصمیم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی برای احضار محمدجواد ظریف خبر داد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، نیز در این باره گفت: «اگر کسانی به هر بهانه‌ای دوگانگی قدرت میدانی و قدرت دیپلماسی را مطرح کنند بدانند که این ضد منافع ملی، ضد تجارب بشری و ضد علم است و هیچ منطقی در آن نیست الا فرصت‌طلبی سیاسی.»

روز سه‌شنبه همچنین اسماعیل کوثری، از فرماندهان سپاه پاسداران، به اظهارات محمدجواد ظریف واکنش نشان داد و توصیه کرد که آقای ظریف خود به «میدان» برود و ببیند که آن‌جا چه خبر است.

انتشار این فایل تاکنون بازتاب‌ گسترده‌ای داشته و برخی نمایندگان مجلس و رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران با «خیانت‌» توصیف کردن انتشار این فایل و «اهانت و توهین» دانستن سخنان ظریف درباره سلیمانی، خواستار ورود شورای عالی امنیت ملی و قوه قضاییه برای برخورد با آقای ظریف شده‌اند.

وزارت خارجه ایران این گفت‌وگو را که زیر نظر «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری» انجام شده «محرمانه» خوانده و سخنگوی دولت نیز مدعی شده که فایل صوتی این گفت‌وگو «سرقت شده» و وزارت اطلاعات پیگیر این رخداد است.

محمدجواد ظریف در این گفت‌وگو انتقادات بی‌سابقه‌ای را از تسلط نظامیان بر سیاست خارجی ایران مطرح می‌کند و می‌گوید که برخی از این سیاست‌ها از جمله سیاست‌های مربوط به سوریه ناشی از «اراده روسیه» بوده است.

او گفته که حکومت ایران «میدان» یعنی عرصه فعالیت سپاه پاسداران را بر «دیپلماسی» ترجیح داده و قاسم سلیمانی، فرمانده «میدان» نظام، را به وارد کردن آسیب به دیپلماسی دولت روحانی متهم کرد.

آقای ظریف همچنین قاسم سلیمانی را متهم کرد که در مسیر تلاش‌های دولت روسیه برای «نابود کردن» دستاوردهای برجام دولت روحانی با مسکو همراه بوده است.

بسیاری از تحلیل‌گران این سخنان را نشان‌دهنده «حاکمیت دوگانه» در ایران و تشدید تضادها دانسته‌اند، اما محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در واکنشی به انتشار فایل صوتیِ جنجالی که صبح چهارشنبه منتشر کرد از «رفاقت عمیق» و «رابطه قلبی» خود با قاسم سلیمانی گفته و محتوای فایل را تنها «بحثی نظری» توصیف کرده است.

آقای ظریف در متنی که روز چهارشنبه، هشتم اردیبهشت، در اینستاگرام منتشر کرد گفت که گفته‌های او درباره دیپلماسی و میدان یک «بحث نظری در خصوص ارتباط دو بال قدرت خارجی جمهوری اسلامی ایران» بوده، اما به «بهانه‌ای برای دوگانه‌سازی میان نظامیان سرافراز و دیپلمات‌های غیور» تقلیل داده شده است.

در ادامه واکنش گسترده به انتشار فایل صوتی محمدجواد ظریف، حسن روحانی نیز روز چهارشنبه در اولین واکنش خود هدف از انتشار این فایل را ضربه زدن به مذاکرات اتمی ایران با کشورهای ۴+۱ دانست.

رئیس جمهور ایران همچنین گفت که «بنا بوده این فایل صوتی محرمانه باشد و بعدا [تنها] بخشی از آن منتشر شود». به گفته او، اکنون وزارت اطلاعات «باید تمام توان خود را به کار گیرد و بفهمد چگونه سرقت شده است».
منابع: خبرگزاری فارس، رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates