28.04.2021

رسانه نزدیک به سپاه گزارش‌ ‘دیدار شمخانی با رئیس سازمان سیا’ را تکذیب کرد

بی‌بی‌سی: دریابان علی شمخانی نزدیک به هشت سال است که دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران است

خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به نقل از یک منبع آگاه، دیدار علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را تکذیب کرده است.

برخی رسانه‌ها و خبرنگاران آمریکایی دیروز از ملاقات پنهانی این دو در منزل وزیر خارجه عراق در بغداد خبر داده‌ بودند. هر دو طرف این ملاقات را تکذیب کرده‌اند.

تسنیم به نقل از یک منبع آگاه نوشته “آقای شمخانی چنین دیدار و گفتگویی را با مقام آمریکایی مزبور نداشته است.”

آقای برنز در دولت باراک اوباما در مذاکرات هسته‌ای ایران حضور داشت و از او با عنوان “معمار مذاکرات هسته‌ای” یاد می‌شود.

باربارا اسلاوین روزنامه‌نگار آمریکایی و مدیر بخش ایران در شورای آتلانتیک که یک نهاد مطالعاتی است در توییتر خود با اشاره به جزئیاتی از این ملاقات نوشت در این ملاقات یک مقام سعودی هم حضور داشته اما هویت او را فاش نکرد.

خانم اسلاوین پیش از این به ایران سفر و با برخی از مقام‌های فعلی دولت ایران از جمله محمدجواد ظریف در نیویورک گفتگو کرده است.

پیش از وی مایکل روبین از اندیشکده آمریکن اینترپرایز که به جمهوری‌خواهان نزدیک است، به نقل از مقام‌های عراقی از سفر آقای برنز به بغداد و دیدارش با مقام های ایرانی گفته بود. اما جِن ساکی سخنگوی کاخ سفید به پرسشی در باره چنین دیداری پاسخ نداده بود.

ویلیام برنز رئیس کنونی سازمان سیا در دولت باراک اوباما و در جریان مذاکرات اتمی با ایران حضور داشته است

انتشار این گزارش با سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به عراق همزمان شد. از این رو گمانه‌‌زنی‌هایی درباره دیدار آقای برنز با ظریف منتشر شد اما سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران چنین ملاقاتی را تکذیب کرد.

در روزهای اخیر گزارش‌هایی از مذاکرات محرمانه ایران و عربستان سعودی به میزبانی عراق نیز منتشر شده است. مقام‌های ایرانی ابتدا این گزارش‌ها را رد کردند اما پس از چندی، گفتگو با عربستان سعودی را با هدف احیای روابط دو کشور که بیش از ۵ سال است قطع شده تایید کردند.

مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا به میزبانی عمان در اوایل دهه ۱۳۹۰ خورشیدی که مقام‌های ایرانی آن را هم تکذیب می‌کردند باعث حساسیت به مذاکرات مشابه شده است.

مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در عمان به شروع گفت‌وگوهای علنی و توافق هسته‌ای برجام انجامید.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates