02.05.2021

پایان دور سوم مذاکرات وین: مسائل حساس‌تر هنوز حل نشده و برای موفقیت تضمینی نیست

رادیوفرانسه: در حالی که دور سوم مذاکرات وین درباره احیای برجام روز شنبه به پایان رسید، یک مقام دیپلماتیک اروپایی، ضمن وعده برای «تلاش‌های مضاعف» برای رسیدن به یک توافق در این زمینه، به خبرگزاری فرانسه گفت موفقیت این مذاکرات به هیچ وجه تضمین شده نیست، اما غیرممکن هم نیست. این مذاکرات با مدیریت اتحادیه اروپا برگزار می‌شود و ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم با یکدیگر درباره لغو احتمالی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی و همچنین بازگشت احتمالی واشینگتن به برجام مذاکره می‌کنند.

جلسه دیگری از کمیسیون مشترک برجام روز شنبه با حضور هیات‌های ایران و گروه ۱+۴ در وین پایان یافت و شرکت‌کنندگان تصمیم گرفتند گفت‌وگوهای خود را پس از مشورت با مقام‌های عالی‌رتبه در پایتخت‌ها در روز جمعه آینده در وین پیگیری کنند.

رسانه‌ها گزارش داده‌اند که طرف‌ها توافق کردند دور آینده گفت‌وگوها با سرعت و جدیت بیشتری ادامه پیدا کند.

در حالی که خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی درباره این مذاکرات نوشت طرف‌های مذاکره‌کننده بر تسریع روند مذاکرات تاکید دارند و گفت‌وگوهای این هفته در قالب‌های دوجانبه یا چندجانبه به شکل فشرده ادامه یافت و طرف‌ها تلاش کردند تا اختلافات خود را به حداقل برسانند، سه کشور اروپایی حاضر در این مذاکرات از عدم پیشرفت در این هفته ابراز تاسف کردند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از نمایندگان فرانسه، آلمان و بریتانیا نوشت: «ما کارهای زیادی برای انجام داریم و زمان کمی برای ما باقی مانده است. در این شرایط، ما امیدوار بودیم که پیشرفت بیشتری داشته باشیم.» آنها تاکید کردند: «مسائل بسیار حساس‌تر هنوز حل نشده است.»

با این حال میخائیل اولیانوف، سفیر روسیه در سازمان‌های بین‌المللی وین که در مذاکرات احیای برجام نیز حضور دارد، با ابراز «خوشبینی محتاطانه» درباره موفقیت این مذاکرات در توئیتی نوشت هیچ مهلتی وجود ندارد، اما شرکت‌کنندگان در تلاشند تا در حدود سه هفته به نتیجه برسند.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در این دور از مذاکرات وین گفت: «مذاکرات با طرفین درباره برجام روند رو به جلو دارد. مذاکرات این دور در سطوح مختلف فشرده برگزار شد و مباحث مورد اختلاف و مشترک به پختگی رسیده است.»

او ادامه داد: «فاصله ها و اختلافات در بحث هسته ای و تحریم ها روشن تر شده است؛ ما در هر دو مورد نکات ریز فنی داریم که باید بررسی بیشتری شود و در برخی موارد اختلافات وجود دارد که روشن تر شده است. در برخی حوزه ها وارد نگارش متن شدیم و این موجب می شود کار آهسته پیش برود زیرا کار روی متن دقت خود را می خواهد.»

با این حال معاون وزیر امور خارجه ایران نیز گفت: «هنوز نمی توانیم پیش بینی کنیم که چه زمانی به توافق می رسیم؛ شکل توافق براساس مواضع نظام است و طرفین مقابل نیز مواضع خود را دارند و نزدیک کردن مواضع طرفین کار آسانی نیست.»

این مقام جمهوری اسلامی درباره موارد مورد اختلاف گفت: «تاکید داریم باید تحریم های موضوعی و بخشی همچون بخش انرژی ایران و یا صنعت خودرو و بیمه و بنادر برداشته شود و توافق هم در این باره وجود دارد؛ در کنار این مهم، درباره لغو تحریم افراد و نهادها مذاکرات ادامه دارد. فهرستی در این باره وجود دارد که با لغو تحریم اکثریت این فهرست موافق شده اما دیگرانی هنوز در این فهرست هستند.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates