05.05.2021

آنتونی بلینکن: راه درازی تا روشن شدن نتایج مذاکرات وین باقی است

بی‌بی‌سی: وزیر خارجه آمریکا که برای شرکت در اجلاس گروه ۷ در لندن به سر می برد گفته است که هنوز راه درازی باقی است تا معلوم شود گفت و گوهای جاری در وین برای احیای توافق هسته ای ایران و قدرت ها به نتیجه خواهد رسید یا نه.

آنتونی بلینکن به روزنامه فایننشال تایمز گفت: “فکر می کنم که شاهد پیشرفت هایی بوده ایم، حداقل ثابت شده که آمریکا در تلاش برای بازگشت متقابل به اجرای تعهدات براساس برجام چقدر جدی است.”

او افزود: “هنوز راه درازی در پیش است اما اگر قرار باشد به جایی برسیم، و به خصوص، هنوز باید ببینیم که آیا ایران مایل و قادر به اتخاذ تصمیم های لازم برای بازگشت بر توافق هست یا نه.”

دور سوم مذاکرات برای بازگشت آمریکا به توافق هسته ای ایران و قدرت ها، برجام، روز شنبه در شهر وین اتریش به پایان رسید و ایران گفت جهت حرکت این گفت و گوها علیرغم کاهش سرعت “رو به جلوست.”

در این مذاکرات، هیات هایی از بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه در حال مذاکره با هیات ایرانی هستند و آمریکا نیز به طور غیرمستقیم در آن شرکت دارد. ایران خواهان لغو تحریم هایی است که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ وضع شد. آمریکا هم از ایران خواسته به تعهداتش در چارچوب برجام عمل کند.

آقای بلینکن در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز گفت پیش بینی تاثیر نتایج انتخابات ایران بر مذاکرات هسته ای دشوار است، اما گفت: “فکر می کنم معلوم است که تصمیم گیرنده در سیستم حکومتی ایران کیست، رهبر این کشور، و اوست که باید تصمیم های اساسی را در مورد رویکرد ایران بگیرد.”

روزنامه فایننشال تایمز اخیرا از گفتگوهای مستقیم بین مقام های ایران و عربستان سعودی خبر داد. به نظر می رسد این مذاکرات که در بغداد انجام شد، اولین گفتگوهای مهم سیاسی بین دو کشور از سال ۲۰۱۶ باشد. سفیر ایران در عراق هم این مذاکرات را تایید کرده است.

فایننشال تایمز به نقل از یکی از مقام ها گفته بود که دور اول مذاکرات نهم آوریل (۲۰ فروردین) در بغداد انجام شده و شامل گفتگوهایی درباره حملات حوثی ها بوده و این مذاکرات “مثبت” ارزیابی شده است.

آقای بلینکن در پاسخ به سوالی درباره این مذاکرات گفت که “اگر دو کشور درحال گفت و گو باشند به نظر من در مجموع تحول مثبتی است چون گفت و گو معمولا بهتر از سایر گزینه هاست.”

وزاری خارجه گروه هفت و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در لندن

وزرای خارجه هفت کشور صنعتی جهان برای اولین بار بعد از آغاز همه‌گیری کرونا در لندن گرد آمده‌اند.

گفتگوهای سه روزه وزرای خارجه در لندن قرار است بستر اجلاس رهبران را فراهم کند که در ماه آینده در جنوب غرب انگلستان با حضور جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا برگزار می‌شود. این اولین سفر خارجی آقای بایدن از آغاز ریاست‌جمهوری در اواخر ماه ژانویه گذشته خواهد بود.

دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا گفته است روابط با روسیه، چین و ایران از جمله محورهای این گفت‌وگوها خواهد بود.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در این نشست شرکت دارد و با آنتونی بلینکن هم دیداری داشته پیشتر در توییتی نوشت: “به‌عنوان هماهنگ‌کننده توافق هسته‌ای با ایران (برجام)، بر لزوم استفاده از فرصت فعلی برای حرکت در جهت بازگرداندن آمریکا به توافق و اجرای کامل این توافق تأکید کردم”.

همزمان کاخ سفید گفته است که بر سر مبادله زندانی با ایران توافقی به دست نیامده اما تلاش ها برای تضمین آزادی چهار آمریکایی تحت بازداشت در ایران ادامه دارد.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که گفت و گوهای غیرمستقیم با ایران در مورد مبادله زندانیان جدا از تلاش ها برای احیای برجام است که در وین اتریش جریان داشته.

پیشتر رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران از مبادله چهار شهروند ایرانی-آمریکایی با شهروندان ایرانی بازداشت شده در آمریکا خبر داده بودند اما سخنگویان وزارت خارجه آمریکا و ایران به اتفاق این گزارش را رد کردند.

رسانه‌های ایران همچنین به نقل از منابعی گزارش داده بودند که بریتانیا با پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی در ازای آزادی نازنین شهروند ایرانی-بریتانیایی که به تازگی حکم پنج سال زندانش به پایان رسیده بود، موافقت کرده اما دولت بریتانیا گفت که شرایط هیچ تغییری نکرده است.

دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا روز سه شنبه گفت: “روشن است که ما با جدیت برای آزادی آنها تلاش می‌کنیم. ماه‌هاست که این کار را انجام می‌دهیم. باید بگویم که این برعهده ایران است که بدون هیچ پیش شرطی کسانی را که از نظر ما بدون دلیل موجه زندانی کرده آزاد کند. و این گزارش‌ها در خصوص آزادی او درست نیستند.”

روز دوشنبه سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که هیچ گفت‌وگوی حقوقی درباره پرونده نازنین زاغری میان دو کشور در جریان نیست.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates