26.05.2021

انتخابات ۱۴۰۰ ایران؛ قائم مقام دبیر شورای نگهبان درباره روند تایید صلاحیت‌ها توضیح داد

بی‌بی‌سی: سیامک ره پیک شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری حاضر شد

سیامک ره پیک قائم مقام دبیر شورای نگهبان شب گذشته در برنامه‌ای در صدا و سیما توضیحاتی درباره احراز صلاحیت نامزدها انتخابات ریاست جمهوری داد و گفت “مهلتی برای اعتراض وجود ندارد و این فهرست نهایی است”.

او با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفت “این شورا صلاحیت ۴۰ تن از مجموع ۵۹۲ نفر افراد ثبت نام کننده، صلاحیت فقط ۴۰ داوطلب انتخابات را بررسی کرده و نهایتا، ۷ نفر را برای تصدی پست ریاست جمهوری احراز صلاحیت کرده است”.

او اضافه کرد”صرف اینکه بستگان درجه یک اقامت کشور دیگری داشته باشد الزاما مانع احراز صلاحیت نشده اما در کنار دیگر مسائل ممکن است به عدم احراز صلاحیت منجر شده باشد”.

گفته می‌شود اقامت افراد درجه یک خانواده در کشور خارجی یکی از دلایل عدم تایید صلاحیت علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس ایران بوده است.

اعلام فهرست تایید صلاحیت‌شدگان شورای نگهبان اعتراض‌ها و واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت. از جمله روز گذشته صادق آملی لاریجانی که خود عضو شورای نگهبان است در واکنش به ردصلاحیت‌های این دوره اعلام کرد هیگاه تصمیمات این شورای را تا این حد “غیرقابل دفاع” نیافته‌ است.

اکنون قائم مقام دبیر شورای نگهبان می‌گوید “بحث مدیریت و شاخص ها مانند چند سال خدمت در مدیریت کلان کشور بخشی از شرایط احراز صلاحیت است. ممکن است دو نفر در یک پست مشابه حضور داشتند و یکی احراز صلاحیت شده و دیگری نشده است. ممکن است شرایط مدیریتشان موفقیت آمیز بوده اما شرایط دیگری نیز داریم. کسی که احراز نشده شرایط دیگر را نداشته است”.

دیروز علی لاریجانی که صلاحیتش مورد تایید قرار نگرفت با انتشار بیانیه‌ای گفت “راضی به رضای الهی” است. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری و دیگر داوطلب ردصلاحیت شده این دوره نیز گفت “به خدا پناه” می‌برد.

همزمان ابراهیم رئیسی کاندید انتخابات ۱۴۰۰ گفته شب گذشته “تماس‌هایی” گرفته بود تا صحنه انتخابات “رقابتی‌تر” شود.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates