01.06.2021

رئیس موساد در مراسم خداحافظی: تا قلب ایران نفوذ کردیم


بی‌بی‌سی: توضیح تصویر،یوسی کوهن (راست) دوازدهمین رئیس موساد است که در سال ۲۰۱۶ به این مقام رسید

یوسی کوهن در مراسم خداحافظی از ریاست موساد، سازمان اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل، گفت که در دوره ریاست او بر این سازمان اسرائیل توانسته تا “قلب ایران” نفوذ کند.
آقای کوهن در این مراسم و در حضور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت: “ما برای جمع‌آوری بی‌وقفه اطلاعات (از ایران) و برملا کردن رازهایشان و شکستن اعتماد به نفس و غرور آنها عمل کردیم.”
به گزارش “تایمز اسرائیل” او گفت که عملیات سرقت اسناد سوابق هسته‌ای ایران “برنامه هسته‌ای نظامی ایران، نقشه‌های آن، حفظ توانایی در حوزه نظامی هسته‌ای و دروغ‌ها و نیرنگ‌های ایران را به تمام دنیا نشان داد.”
سرقت اسناد مربوط به سوابق برنامه هسته‌ای ایران که آقای نتانیاهو در سال ۲۰۱۸ از آن پرده برداشت، از جمله فعالیت‌های ضد اطلاعاتی اسرائیل علیه ایران در دوره ریاست یوسی کوهن بود.
در این دوره پنج‌ساله فعالیت‌های مخفی اسرائیل علیه جمهوری اسلامی به شدت افزایش یافت. انفجارها در مراکز هسته‌ای ایران و کشتن محسن فخری‌زاده از چهره‌های مهم پشت پرده در برنامه هسته‌ای ایران از جمله اقداماتی بود که به اسرائیل نسبت داده شد.

بنیامین نتانیاهو
توضیح تصویر،بنیامین نتانیاهو در حال ارائه اسناد هسته‌ای سرقت شده از ایران در سال ۲۰۱۸

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که خود در آستانه کنار رفتن از قدرت قرار گرفته، در مراسم خداحافظی یوسی کوهن عملیات سرقت اسناد هسته‌ای را “یکی از پرافتخارترین دستاوردهای موساد در تمام تاریخ” این سازمان توصیف کرد.
با وجود این هیچ یک از این دو مقام درباره بقیه فعالیت‌های منسوب به اسرائیل علیه ایران اظهار نظر نکردند.
در روزهای اخیر اظهارات “افشاگرانه” محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین و داوطلب رد صلاحیت شده برای انتخابات ۱۴۰۰، درباره خرابکاری‌های سال‌های گذشته در مراکز هسته‌ای ایران خبرساز شده است.
آقای احمدی‌نژاد، عضو مجمع تشخیص مصلحت، در مصاحبه‌ای اینترنتی، درباره “سوراخ کردن” سقف سازمان فضایی ایران و سرقت اسناد از آن سخن گفت و خسارات انفجار در تاسیسات نطنز را “۱۰ میلیارد” دلار اعلام کرد.

“یکی از بهترین روسای موساد”

آقای نتانیاهو در مراسم خداحافظی یوسی کوهن گفت: “من قصد ندارم و نمی‌توانم وارد جزئیات تمام اقداماتمان برای مقابله با رژیم آیت‌الله شوم که ما را به نابودی تهدید می‌کند. امشب هم بسیاری از این موارد در سایه می‌ماند.”
او آقای کوهن را “یکی از بهترین روسای موساد” در تاریخ این سازمان توصیف کرد.
مایک پومپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا و رئیس سابق سیا هم از جمله مهمانان مراسم خداحافظی یوسی کوهن بود.
آقای کوهن پیش از ریاست موساد، مشاور امنیت ملی آقای نتانیاهو بود و نقشی کلیدی در تلاش‌های اسرائیل برای جلوگیری از حضور آمریکا در توافق هسته‌ای ایران (برجام) در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما داشت؛ تلاش‌هایی که در آن زمان بی‌نتیجه ماند.
آقای نتانیاهو گفت که در آغاز ریاست یوسی کوهن بر موساد در سال ۲۰۱۶ به او گفته است که مهم‌ترین مسئولیتش مقابله با ایران است.
آقای کوهن دو روز پیش هم خواهان افزایش فعالیت‌های اسرائیل علیه ایران شد و گفت جمهوری اسلامی باید بداند که “عبور از خطوط قرمز به بهای خساراتی بزرگ تمام خواهد شد.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates