23.06.2021

تبریک نامزدهای رقیب به رئیسی پیش از اعلام نتایج رسمی

بی‌بی‌سی: پیش از آنکه هیچ نتیجه‌ای از شمارش آرا اعلام شود، محسن رضایی، ناصر همتی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی به ابراهیم رئیسی به عنوان پیروز سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تبریک گفته بودند.

آقایان رضایی و قاضی‌زاده در پیام‌های تبریکشان آقای رئیسی را “آیت‌الله” خطاب کردند.

حسن روحانی، رئیس جمهور هم در سخنانی پیش از اعلام هرگونه نتیجه‌ای از سوی وزارت کشور گفت برنده انتخابات مشخص شده و او به “منتخب مردم” تبریک می‌گوید، اما از آنجا که نتیجه هنوز رسمی اعلام نشده تبریک رسمی را به بعدتر موکول می‌کند.

در انتخابات ۱۳۹۶ آقای رئیسی رقیب اصلی آقای روحانی بود و شکست خورد. آقای رئیسی همزمان با ریاستش بر قوه قضاییه نامزد ریاست جمهوری شد.

گزارش‌های غیررسمی از نتایج شمارش آرا حاکی از حدود ۱۷ میلیون رای برای آقای رئیسی است که در صورت درست بودن این گزارش‌ها این تنها دو میلیون بیش از رای او در دوره قبلی است.

با توجه به رد صلاحیت گسترده بسیاری از ناظران می‌گفتند شورای نگهبان مانع از رقابت جدی در انتخابات شده و عملا پیشاپیش آقای رئیسی را به پیروزی رسانده است.

گزارش‌های غیررسمی حاکی از آن است که بیش از سه میلیون رای باطله به صندوق‌های رای ریخته شده که بیش از آرای سه نامزد رقیب آقای رئیسی بوده است.

با وجود آنکه نتیجه انتخابات روشن به نظر می‌رسد با گذشت بیش از هشت ساعت از پایان رای گیری در ایران، هنوز هیچ نتیجه رسمی اعلام نشده است. علاوه بر این هیچ یک از مقام‌های وزارت کشور یا شورای نگهبان درباره اینکه چرا نتیجه‌ای اعلام نمی‌شود توضیحی نداده‌اند.

با توجه به کارزار گسترده برای تحریم انتخابات نرخ مشارکت رای‌دهندگان مهم تلقی می‌شود.

آن طور که چند استاندار شمار آرای ماخوذه در استانشان را اعلام کرده‌اند به نظر می‌رسد در اغلب این استان‌ها کاهش نزدیک ۲۰ درصدی نرخ مشارکت دیده می‌شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates