28.06.2021

حمله هوایی آمریکا به نیروهای تحت حمایت جمهوری اسلامی در عراق و سوریه


دویچه‌وله: جنگنده‌های آمریکا مراکز مورد استفاده گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی در مرز عراق و سوریه را مورد حمله قرار دادند. پنتاگون این اقدام را “یک حمله دفاعی ضروری” دانسته است. حمله به دستور جو بایدن صورت گرفت.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده (پنتاگون) عصر یکشنبه ۲۷ ژوئن (۶ تیر) اعلام کرد که ارتش آمریکا به چند هدف در منطقه مرزی عراق و سوریه که از سوی شبه نظامیان تحت پشتیبانی ایران استفاده می‌شد، حمله کرده‌اند.

این حمله به دستور جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا صورت گرفت. بنا بر اعلام پنتاگون این اقدام برای دفاع و جلوگیری از حملات این گروه‌ها به مواضع آمریکا در عراق صورت گرفته است.

پنتاگون از یک “یک حمله دفاعی ضروری” سخن گفته است. کربی تصریح کرد، پیش‌زمینه هدف قرار دادن این مواضع، حملات مداوم گروه‌های مورد حمایت ایران علیه اهداف ایالات متحده در عراق بود و رئیس جمهور آمریكا دستور داد برای جلوگیری از ادامه حملاتی از این دست اقدام نظامی شود. او تاکید کرد که ایالات متحده مطابق با حق دفاع از خود عمل كرد.

گروه‌های شبه‌نظامی تحت پشتیبانی جمهوری اسلامی از این مراکز برای حملات پهپادی به پرسنل و تأسیسات آمریكایی در عراق استفاده می‌کردند. هفته گذشته یک پایگاه آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف یک پهپاد حامل مواد منفجره قرار گرفت.

در حمله روز یکشنبه (۲۷ ژوئن) دو موضع در سوریه و یک موضع در عراق هدف جت‌های جنگنده آمریکا قرار گرفت. شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران از این مراکز از جمله به عنوان محلی برای ذخایر تسلیحاتی خود نیز استفاه می‌کردند.

ارتش آمریكا پیش از این در اواخر فوریه سال جاری میلادی نیز حملات هوایی را در شرق سوریه انجام داده بود. در این حملات شماری از شبه‌نظامیان تحت پشتبانی جمهوری اسلامی كشته شده بودند. این حمله اولین اقدام نظامی آمریکا علیه این شبه‌نظامیان به دستور بایدن بود.

این شبه‌نظامیان بارها به پایگاه‌های آمریکا و متحدان آن در عراق حمله کرده‌اند. در حمله موشکی این گروه‌ها به یک پایگاه متعلق به ائتلاف نظامی بین‌المللی به شهر اربیل در شمال عراق در ماه مارس امسال یک پیمانکار غیرنظامی کشته و چندین نفر زخمی شده بودند.

حملات هوایی آمریکا به مواضع شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی در حالی انجام می‌شود که این دو کشور در حال مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای ایران و تلاش برای احیای برجام هستند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates