01.07.2021

نیویورک‌ تایمز: «مأموران ایران» در گروه‌های اسرائیلی فعال در پیام‌رسان‌ها نفوذ کرده‌اند

رادیوفردا: کارشناسان حوزه ضد اطلاعات و اخبار جعلی می‌گویند مأموران حکومت جمهوری اسلامی در چندین ماه اخیر «با هدف ایجاد چنددستگی»، به گروه‌های کوچک واتس‌اپ، کانال‌های تلگرامی و برنامه‌های پیام‌رسان دیگر نفوذ کرده و به‌ویژه فعالان اسرائیلی را هدف گرفته‌اند.

در گزارش مربوط به این خبر که روز چهارشنبه، نهم تیر، در روزنامه نیویورک‌ تایمز منتشر شده آمده است که این «مأموران ایرانی» با ارسال تصاویر و متن‌های تفرقه‌انگیز به دنبال ایجاد دردسر در این گروه‌ها و بدبین کردن کاربران به همدیگر در این جوامع آنلاین بوده‌اند.

در این گزارش، هدف دیگر این «مأموران» برانگیختن احساسات ضد دولتی در اسرائیل و گردآوری اطلاعات مربوط به اعتراضات و سازماندهی فعالان برشمرده شده است.

بنا بر این گزارش، اولین کشف در مورد «این کارزار جمهوری اسلامی ایران» توسط شرکت «فیک‌ریپورتر» (FakeReporter)، یک گروه ناظر اطلاعاتی اسرائیلی، صورت گرفته است.

نیویورک‌ تایمز می‌نویسد این امر نشان می‌دهد که دولت‌هایی مثل جمهوری اسلامی برای اقدامات ضداطلاعاتی خود به مقیاس کوچک‌تر روی آورده‌اند تا از این طریق اقداماتشان از دید شرکت‌های بزرگ فناوری دور بماند.

به نوشته این روزنامه، از آنجا که در بسترهایی نظیر واتس‌اپ و تلگرام، فقط فرستندگان و گیرنده‌ها می‌توانند آنچه را در مورد آن بحث شده ببینند، کمپین‌های اشاعه اطلاعات نادرست از سوی ایران تاکنون از نظر شرکت‌های فناوری و مقامات پنهان مانده بود.

شرکت‌های بزرگ فناوری از چندی پیش اقدامات وسیعی برای برخورد با کارزارهای پخش اطلاعات غلط از طریق مجراهایی چون توئیتر و فیس‌بوک انجام داده‌اند و به نوشته نیویورک‌ تایمز همین امر باعث شده است که دولت‌هایی چون جمهوری اسلامی برای برنامه‌های خود به سمت ارتباطات کوچک‌تر و خصوصی‌ترِ رمزگذاری‌شده سوق داده شوند.

در یکی از نمونه‌هایی که در این گزارش ذکر شده، «مأموران مخفی ایران» با حضور در یکی از کانال‌های تلگرامی معترض به سیاست‌های بنیامین نتانیاهو، در لحظه اعلام پایان دوره نخست‌وزیری او، تصویری فتوشاپ‌شده را در این گروه منتشر کردند با این مضمون که «نتانیاهو باید زندانی شود». این تصویر سپس توسط هفت هزار دنبال‌کننده کانال به‌سرعت در فضای مجازی پخش شد.

به گفته کارشناسان، در نمونه‌هایی دیگر، «مأموران ایرانی» تصاویر و متونی در گروه‌های اسرائیلی منتشر کرده‌اند که نخست‌وزیر اسرائیل را با «هیتلر» مقایسه می‌کند و این امر باعث افراطی شدن برخی اعضای گروه و زدگی برخی دیگر از این گروه‌ها شده است.

شرکت فیس‌بوک که واتس‌اپ نیز متعلق به آن است به تازگی اعلام کرد که ایران و روسیه در صدر انتشار اطلاعات غلط در شبکه فیس‌بوک طی چهار سال گذشته هستند.

بر اساس این گزارش که روز چهارشنبه ۵ خرداد منتشر شد، فیس‌بوک از سال ۲۰۱۷ تا پایان پارسال ۱۵۰ شبکه از کاربرهای جعلی را شناسایی و مسدود کرده که بسیاری از آنها مشغول انتشار اطلاعات گمراه‌کننده از خارج برای نفوذ در میان شهروندان آمریکایی بوده‌ و برخی نیز از طرف افراطیون در خود آمریکا راه‌اندازی شده بودند.

فیس‌بوک می‌گوید ۲۷ شبکه از کاربران جعلی روسیه و ۲۳ شبکه از کاربران جعلی ایران را که کارزار انتشار اطلاعات غلط و گمره‌کننده به راه انداخته بودند، از بین برده است.
با استفاده از نیویورک‌ تایمز و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates