03.07.2021

موج پنجم کرونا در ایران؛ ‘آمار سیستان و بلوچستان با کل آمار پاکستان برابری می‌کند

بی‌بی‌سی: با گسترش شیوع ویروس کرونا نوع “دلتا” در اکثر شهرهای ایران، نقشه تقسیم‌بندی میزان شیوع تقریبا به رنگ قرمز و نارنجی در آمده است و در این میان وضعیت استان سیستان و بلوچستان بحرانی گزارش شده به طوری احمدعلی موهبتی، استاندار این استان گفته است که “بیش از یک هفته است که آمار روزانه‌ مبتلایان در استان بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر و تعداد فوتی‌ها تا ۱۹ نفر رسیده است که با آمار کشور پاکستان با ۲۲۰ میلیون نفر جمعیت برابری می‌کند!”

آقای موهبتی دلیل شیوع کرونا در سیستان و بلوچستان را “انتخابات شوراها، تجمعات خانگی و عدم رعایت پروتکل‌ها” دانسته است.

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس ایران هم با انتقاد از وضعیت رسیدگی به مردم در سیستان و بلوچستان گفت که “این منطقه ضعیف‌ترین زیرساخت‌های بهداشت و درمان را داراست. محدوده سواحل مکران یعنی شهرهای چابهار، کنارک، نیکشهر و قصرقند حتی یک بخش عفونی ندارد”.

آقای سعیدی از روند واکسیناسیون در سیستان و بلوچستان هم انتقاد کرده و گفت که “واقعیت این است که شرایط واکسیناسیون هیچ نسبتی با حجم بیماری ندارد” و “برخورد مسئولان وزارت بهداشت، ما را متأُسف کرده” و “مسئولان به جای پاسخگویی، مدعی هستند”.

هشدار مسئولان وزارت بهداشت نسبت به ‘موج پنجم کرونا’ در ایران
‘سونامی’ کرونا در سیستان و بلوچستان؛ بی‌توجهی مسئولان یا شهروندان؟
سیستان‌وبلوچستان ‘در آستانه فاجعه انسانی است’

“انتخابات ۱۴۰۰ دلیل شیوع موج جدید کرونا”

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران امروز در جلسه مقابله با کرونا گفت که “در مجموع ۶۹ درصد پروتکل بهداشتی در کشور اجرا می شود. باید به بالای ۹۰ درصد برسیم”.

آقای روحانی یکی دلایل شیوع کووید ۱۹ را انتخابات اخیر ریاست جمهوری و به خصوص انتخابات شوراها دانست و گفت که در این انتخابات مهمانی‌هایی گرفته می‌شد که با پروتکل‌های بهداشتی همخوانی نداشت.

براساس آخرین نقشه شیوع کرونا در حال حاضر ۹۲ شهرستان ایران در وضعیت قرمز و حاد شیوع کرونا قرار گرفته‌اند که استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و فارس بیشترین شهر قرمز را داشته و استان تهران هم تقریبا به رنگ قرمز در آمده است.

از امروز مجموعه تئاتر شهر تهران اعلام کرد که اجرای تمامی آثار نمایشی مختلف مجموعه تئاتر شهر به دلیل قرار گرفتن شهر تهران در وضعیت قرمز کرونا از روز یکشنبه سیزدهم تیرماه تا اطلاع ثانوی لغو می‌شود. سالن‌های سینما در شهر تهران نیز دوباره تعطیل شده است.

انتقاد از تولید چند نوع واکسن

روزنامه جمهوری اسلامی در شماره امروز خود با اشاره به ادعای تولید ۷ نوع واکسن در داخل ایران نوشت که “سرتان به ۷ نوع واکسن گرم شده، ولی کرونا دارد جان مردم را می‌گیرد”.

کرونا در ایران

منبع تصویر، Entekhab
توضیح تصویر،

روزنامه جمهوری اسلامی از تمرکز “نیرو، هزینه، وقت و امکانات” برای تولید چندین واکسن کرونا انتقاد کرده است

به نوشته این روزنامه “یکی از عوامل، سرگرم شدن به تولید واکسن‌های متعدد کروناست که نیرو، هزینه، وقت و امکانات فراوانی را به خود اختصاص داده‌اند و عجیب است که علیرغم این هزینه‌ها و تلاش‌ها هنوز مشکل واکسیناسیون به عنوان یک بغرنج در کشور ما خودنمائی می‌کند.”

روزنامه جمهوری اسلامی در ادامه آورده “کشور‌های پیشرفته جهان حداکثر دو یا سه نوع واکسن برای کرونا دارند و البته مدت‌هاست کار واکسیناسیون مردم خود را آغاز کرده‌اند و واکسن‌هایشان را به دیگر کشور‌ها نیز صادر کرده‌اند، ولی ما معلوم نیست چرا دنبال ۷ نوع واکسن کرونا هستیم و به صورت تکراری هزینه‌ها و نیرو‌ها و امکانات زیادی را به تولید این واکسن‌های تکراری اختصاص داده‌ایم؟”

“اگر هدف خدمت به مردم و نجات دادن جان آنهاست، می‌توان تمام امکانات و نیرو‌ها و هزینه‌ها را در یک یا دو مؤسسه متمرکز کرد تا هم کار زودتر به نتیجه برسد و هم با قوت و قدرت بیشتر و کیفیت بهتر در خدمت مردم قرار بگیرند.”

براساس آمار دولتی روز گذشته در ایران ۱۳ هزار و ۸۳۶ مبتلا جدید شناسایی شد و ۱۲۷ نفر نیز جان خود را از دست دادند. کارشناسان آمار واقعی مبتلایان و جان‌باختگان کرونا را بسیار بیشتر از آمار رسمی برآورد می‌کنند.

موج پنجم کرونا در ایران با ورود ویروس گونه دلتا از جنوب کشور آغاز شد و در حال گسترش به تمامی مناطق ایران بوده و این در حالیست که کارشناسان پیشتر هشدار داده بودند که باید برای جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر این گونه ویروس کووید ۱۹ شیوه‌ها و راهکارهای سختگیرانه‌ای را در نظر گرفت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates