09.07.2021

طالبان گمرک اسلام‌قلعه در مرز ایران را تصرف کرد

دویچه‌وله: رسانه‌ها از تصرف گذرگاه اسلا‌م‌قلعه در مرز افغانستان با ایران توسط طالبان خبر داده‌اند. گفته می‌شود که تجارت بین دو کشور متوقف شده است. به گزارش آسوشیتدپرس، سربازان افغان پست‌های خود را ترک کرده و به ایران گریخته‌اند.

نیروهای طالبان روز پنج‌شنبه ۸ ژوئیه (۱۷ تیر) گمرک اسلام‌قلعه در مرز هرات با ایران را به تصرف خود در آوردند.

خبرگزاری ایرنا با انتشار این خبر از قول یک خبرنگار افغان مستقر در هرات نوشت: «پس از فرار نیروهای افغان و کارمندان گمرک، مردم وارد گمرک هرات شده‌اند.»

مقام‌های محلی استان هرات هنوز در این باره اظهار نظری نکرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا گروه طالبان افغانستان امروز با حمله به هرات دو شهرستان را در این ولایت تصرف کرده، اما مقامات محلی گفته‌اند که آن‌ها “به صورت تاکتیکی” از این شهرستان‌ها عقب‌نشینی کرده‌اند.

خبرگزاری ایسنا نیز گزارش داد که از عصر ۱۷ تیر به دلیل تحولات امروز در اسلام‌قلعه در نزدیکی مرز مقابل “دوغارون” خراسان رضوی و بندر ابونصر فراهی در ولایت فراه در مقابل مرز “ماهیرود” در خراسان جنوبی تجارت ایران و افغانستان متوقف شده است.

روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران گفت: «از تجار و بازرگانان درخواست می‌شود تا اطلاع ثانوی از ارسال محموله‌های تجاری به مرزهای دوغارون و ماهیرود خودداری کنند.»

“سربازان افغان به ایران گریخته‌اند”

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در خبری مشابه تصرف یک منطقه کلیدی در مرز با ایران توسط طالبان را تأیید کرده است.

این خبرگزاری به نقل از یک مقام افغان که حاضر به افشای نامش نشد افزود، سربازان افغان در مرز اسلام‌قلعه پست‌های خود را ترک کرده و به ایران گریخته‌اند.

پیشروی طالبان در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای آمریکایی خروج خود از افغانستان را تکمیل می‌کنند.

این سومین گذرگاه مرزی است که در هفته گذشته به تصرف طالبان در می‌آید. دو گذرگاه دیگر در مرز با تاجیکستان و ازبکستان تصرف شد.

پیشروی‌‌های طالبان باعث شده که برخی کشورها کنسولگری‌های خود در افغانستان را ببندند. از جمله روسیه به دلیل متشنج شدن اوضاع شمال افغانستان چند روز پیش سرکنسولگری خود در مزار شریف را تعطیل کرد.

ورود هیأت اعزامی طالبان به مسکو
روز پنج‌شنبه همزمان اعلام شد که هیأتی از طالبان به منظور انجام مذاکره وارد مسکو شده است.

نمایندگان سیاسی طالبان در دو سال گذشته بارها برای مذاکره با نمایندگان دولت افغانستان و احزاب این کشور به مسکو سفر کرده‌اند.

روسیه امیدوار است بتواند با مشارکت دادن گروه طالبان در مذاکرات صلح افغانستان شرایط را برای حل و فصل سیاسی اختلافات، پس از تکمیل خروج نیروهای آمریکایی مهیا سازد.

طالبان از چند ماه پیش که نیروهای آمریکایی و ناتو خروج از افغانستان را آغاز کردند، شروع به پیشروی کرده است. این گروه اکنون مدعی است که بیش از ۸۰ ولسوالی از مجموع ۴۲۱ ولسوالی افغانستان را تحت کنترل خود در‌آورده است.

حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان پس از ۲۰ سال به پایان می‌رسد. در ماه آوریل سال ۲۰۲۱ اعلام شد که نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا و ناتو خاک افغانستان را ترک خواهند کرد. تدارکات لازم برای اجرای این تصمیم هم از همان زمان آغاز شد. ناتو در آخرین مرحله ۴۳ هزار سرباز از ۴۰ کشور مختلف را به عنوان بخشی از نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت (آیساف) در این کشور مستقر کرده بود.

حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان پس از ۲۰ سال به پایان می‌رسد. در ماه آوریل سال ۲۰۲۱ اعلام شد که نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا و ناتو خاک افغانستان را ترک خواهند کرد. تدارکات لازم برای اجرای این تصمیم هم از همان زمان آغاز شد. ناتو در آخرین مرحله ۴۳ هزار سرباز از ۴۰ کشور مختلف را به عنوان بخشی از “نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت” (آیساف) در این کشور مستقر کرده بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates