14.07.2021

تلاش ناکام «دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی» برای ربودن مسیح علی‌نژاد


رادیوفردا: وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد دستگاه‌ اطلاعاتی ایران تلاش کرده است یک روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر را از نیویورک برباید. نام این روزنامه‌نگار در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا اعلام نشده است، اما مسیح علی‌نژاد در گفت‌وگو با رادیو فردا تأیید کرد که او هدف این تلاش برای آدم‌ربایی بوده است.

یک دادگاه فدرال آمریکا در نیویورک روز سه‌شنبه ۲۲ تیرماه چهار شهروند ایرانی را به توطئه برای ربودن این روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر٬ نقض تحریم‌ها، کلاهبرداری بانکی و پولشویی متهم کرد.

مسیح علی‌نژاد ساعاتی پس از انتشار این خبر در پیامی توئیتری از تلاش پلیس فدرال آمریکا، اف بی ای، برای خنثی کردن توطئه ربودنش تشکر کرده است.

مسیح علی‌نژاد کارزارهای مختلفی را در حمایت از حقوق زنان و در مخالفت با حجاب اجباری راه‌اندازی کرده است.

علیرضا شوارقی فراهانی، ۵۰ ساله، محمود خاضعین، ۴۲ ساله، کیا صادقی ۳۵ ساله و امید نوری ۴۵ سال همگی شهروند ایران متهم شده‌اند که می‌خواستند این روزنامه نگار، نویسنده و فعال حقوق بشر ساکن بروکلین نیویورک را بربایند.

براساس دادخواست صادره این چهار نفر قصد داشتند با ربودن مسیح علی‌نژاد٬ او را به ایران منتقل کنند تا در دادگاهی در ایران محاکمه شود.

نیلوفر بهادری فر معروف به نلی بهادری‌فر که اکنون ساکن کالیفرنیا است به همدستی با این افراد متهم شده است. اتهام نیلوفر بهادری ارانه خدمات مالی به این افراد برای این توطئه اعلام شده است.

گزارش‌ها حاکی است که نیلوفر بهادری‌فر روز دوم ژوئیه با قرار وثیقه آزاد شده است.

آلن کوهلر، معاون بخش ضد اطلاعات پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) در این زمینه اظهار داشت، همانطور که در این کیفرخواست تصریح شده است، دولت ایران با به‌کارگیری عوامل دولتی برای ربودن یک روزنامه‌نگار مستقر در ایالات متحده و یک شهروند آمریکایی توطئه کرده، و او را در خاک ایالات متحده زیر نظر داشته است. او تصریح کرد: همه اینها با این هدف صورت گرفته که شهروند ما را به عنوان تلافی‌جویی به خاطر داشتن آزادی بیان به ایران بکشاند.

دادگستری آمریکا می‌گوید، علیرضا فراهانی یک مقام اطلاعاتی ایران است که در ایران اقامت دارد و محمود خاضعین، کیا صادقی و امید نوری نیز از عوامل اطلاعاتی ایران هستند که در ایران زندگی و زیر نظر علیرضا فراهانی فعالیت می‌کنند.

در کیفرخواست صادره آمده است، علیرضا فراهانی و تیم اطلاعاتی او حداقل از ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ توطئه ربودن مسیح علی‌نژاد را از داخل خاک ایالات متحده در راستای تلاش‌های حکومت ایران برای خاموش کردن انتقادات او علیه حکومت، برنامه‌ریزی کرده بودند.

طبق این کیفرخواست، شبکه اطلاعاتی به رهبری علیرضا فراهانی تحقیقاتی در خصوص چگونگی ربودن و انتقال مسیح علی‌نژاد به خارج از خاک آمریکا و سپس به ایران انجام داده‌اند.

در این کیفرخواست اضافه شده است٬ به طور مثال کیا صادقی پیگیری‌هایی در خصوص تهیه قایق تندرو در نیویورک و همچنین سفر دریایی از نیویورک به ونزوئلا انجام داده بود.

ونزوئلا با ایران روابط دوستانه‌ای دارد.

در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا تصریح شده است، پیش از این مأموران اطلاعاتی ایران تلاش کرده بودند تا مسیح علی‌نژاد را به یک کشور ثالث بکشانند و از آنجا او را بربایند.

در این کیفرخواست همچنین گفته شده است که این شبکه اطلاعاتی ایران کارآگاهان خصوصی را برای زیر نظر گرفتن سه نفر در کانادا و یک روزنامه نگار ایرانی دیگر مستقر در بریتانیا استخدام کرده بود.

مسیح علینژاد همچنین در برنامه‌ای در صدای آمریکا گفته است که اف بی ای هشت ماه پیش او را از این توطئه مطلع کرده است.

پیش از این نیز روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمد نیوز و فعال سیاسی منتقد جمهوری اسلامی، در عراق ربوده و به ایران تحویل داده شد که پس از مدتی اعدام شد.

روح الله زم که در فرانسه پناهنده بود، مهرماه سال ۹۷ در جریان سفری به عراق توسط مأموران امنیتی ایران ربوده شد و ۲۲ آذر سال گذشته، دادسرای عمومی و انقلاب تهران از اجرای حکم اعدام او خبر داد.

ربودن، پخش اعترافات اجباری آقای زم، روند غیرشفاف دادگاه و اجرای حکم اعدام روح‌الله زم واکنش‌های جهانی گسترده‌ای در پی داشته است و بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا، نهادهای مدافع حقوق بشر و شخصیت‌های سیاسی و مدنی آن را محکوم کردند.

خبر ربوده شدن جمشید شارمهد، مسئول گروه تندر، در دبی و انتقال او به ایران نیز مردادماه گذشته منتشر شد.

وزارت اطلاعات ایران بلافاصله پس از اعلام خبر بازداشت آقای شارمهد، فیلم «اعترافات» اجباری او را در رسانه‌های داخل کشور از جمله تلویزیون حکومتی ایران پخش و منتشر کرد.

پخش اعترافات اجباری توسط دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی همواره مورد انتقاد گسترده نهادهای حقوق بشری بوده است.
با استفاده از بیانیه وزارت دادگستری آمریکا، توییتر و رادیو فردا

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates