16.07.2021

تظاهرات در شهرهای مختلف خوزستان در اعتراض به بی‌آبی


بی‌بی‌سی: عکسی از یک ویدئو که در توییتر منتشر شده

شهرهای مختلف خوزستان شاهد تجمع و راهپیمایی‌ در اعتراض به کم‌آبی بوده است. فرماندار ماهشهر گفته معترضان باعث بسته شدن جاده ماهشهر به بندر امام شده‌اند.

در بعضی فیلم‌ها که هوا روشن است و به نظر می‌آید مربوط به عصر پنج‌شنبه است، دیده می‌شود که زنان به همراه مردان شعار می‌دهند و نیروهای ضدشورش در میان آنها حضور دارند.

تجمع‌کنندگان در سوسنگرد به زبان عربی شعار می‌دهند “تشنه‌ایم، آب می‌خواهیم.” در یکی دیگر از فیلم‌ها معترضان نام تالاب هورالعظیم را فریاد می‌زنند و می‌گویند “هور ما کو؟”


در برخی از این تصاویر حضور نیروهای انتظامی و امنیتی به چشم می‌خورد و گاه صدای تیراندازی در شب شنیده می‌شود.

در روزهای گذشته تصاویر و گزارش‌های زیادی درباره خشک شدن تالار هورالعظیم و حیات وحش در حال مرگ آنجا منتشر شده است.

عصر جنوب که اخبار خوزستان را پوشش می‌دهد به نقل از فریدون بندری، سرپرست فرمانداری ماهشهر نوشته “گروهی بر پایه یک فراخوان مجازی در اعتراض به موضوع بی‌آبی در استان خوزستان، اقدام به بستن جاده ماهشهر – بندرامام کردند که با حضور مامورین انتظامی، معترضین متفرق و جاده در حال ایمن سازی است.”

اعتراضات روز پنج‌شنبه ۲۴ تیرماه در بستر چند هفته اعتصاب‌های کارگری و تجمع‌های اعتراضی دامداران و کشاورزان در شهرهای مختلف ایران روی می‌دهد؛ تحولاتی که بستر آن تابستانی داغ، خیز پنجم کرونا، قطع مکرر برق، رکود اقتصادی و نارضایتی گسترده است.

تصاویری که پنجشنبه شب در شبکه اجتماعی توییتر منتشر شده حاکی از تجمع‌های مختلف اعتراضی به بی آبی در شهرهای مختلف استان خوستان از جمله در شهرهای اهواز، آبادان، ماهشهر، حمیدیه و سوسنگرد است.

در این تصاویر که عمدتا با هشتگ “آب مثل آبان” منتشر شده تجمع مردم و گاه رویارویی آنها با ماموران امنیتی و ضدشورش دیده می شود.

از جمله در یک ویدئو که در کوچه‌های تاریک گرفته شده صدای تیراندازی شنیده می شود. در ویدئوهای دیگر لاستیک های درحال سوختن در خیابان ها به چشم می خورد.

در طول روز گزارش هایی از اقدام گروه هایی از شهروندان در مسدود کردن برخی جاده ها در منطقه منتشر شده بود.

علت اصلی تجمع های امشب خوزستان بحران کم آبی توصیف می شود. مشکلی که در هفته های اخیر با رسیدن تابستانی داغ باعث فشار کم سابقه بر دامداران و کشاورزان و حالا مردم عادی در بسیاری از مناطق شده و صدای اعتراض آنها را به سوءمدیریت منابع آب بلند کرده است.

در گزارش‌هایی که رسانه‌های جنوب ایران از خوزستان منتشر کرده‌اند نقل شده که مردم در بعضی از روستاها از آب کولر برای آشامیدن استفاده می‌کنند و کشاورزان بدون آب برای دام مانده‌اند.

از جمله روز چهارشنبه ۱۶ تیر شماری از کشاورزان و دامداران روبروی استانداری اصفهان تجمع کردند، دام‌هایشان را کشتند و خون شان را کف خیابان جاری کردند.

مشهد، اصفهان، یزد، کرمان و شیراز از جمله شهرهایی بود که در آن دامداران در هفته های اخیر به خیابان آمدند.‏

حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفته که کشور “امسال دچار خشکسالی بی سابقه شده و میزان بارندگی نسبت به پارسال ۵۲ درصد کاهش داشته.”

دولت همین کم آبی را از دلایل قطع مکرر برق در یک ماه اخیر عنوان کرده است، مشکلی که آن هم به اعتراض در شهرهای مختلف و شعارهای ضدحکومتی دامن زده.

این اعتراضات در حالی صورت می گیرد که کارگران صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در ایران دست به اعتصاب کم سابقه ای زده اند.‏

این اعتصاب ها هفته هاست که تحت عنوان کمپین ۱۴۰۰ از سوی کارگران پیمانکاری صنعت نفت و پتروشیمی ادامه داشته.

کارگران این صنعت به حقوق پایین و شرایط طاقت فرسای کاری معترضند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates