18.07.2021

اعتراضات در خوزستان؛ اعلام همبستگی کارگران هفت‌تپه با تظاهرات: خوزستان بیچاره یه قطره آب نداره


بی‌بی‌سی: کارگران نیشکر هفت تپه در جریان اعتصاب سراسری خود، شعارهایی در همبستگی با تظاهرات اخیر خوزستان در اعتراض به وضعیت کم‌آبی سردادند.

کارگران هفت تپه در واکنش به عدم پرداخت دستمزدهایشان دست از کار کشیده‌اند، در راهپیمایی‌هایی ۲۷ تیرماه شعار می‌دادند: “خوزستان بیچاره یه قطره آب نداره”.

چندی پیش قوه قضائیه ایران از مالک خصوصی کارخانه نیشکر هفت تپه خلع ید کرد. کارگران این کارخانه اما می‌گویند بسیاری از مشکلات از جمله پرداخت دستمزدها پابرجاست.

اعتراض‌های خوزستان مورد حمایت برخی از گروه‌های مخالف حکومت ایران نیز قرار گرفته است از جمله شاهزاده رضا پهلوی در رشته توییتی وضعیت کنونی خوزستان را نتیجه “بی‌کفایتی” حکومت دانسته و گفته درمان، ریشه کن کردن جمهوری اسلامی است. مریم رجوی، رئیس شورای ملی مقاومت ایران هم از این اعتراض‌ها حمایت کرده است.

طی روزهای اخیر شهرهای مختلف خوزستان شاهد تظاهرات‌ در اعتراض به کم‌آبی بوده است. تا کنون کشته‌شدن قاسم خضیری و مصطفی نعیماوی بر اثر اصابت گلوله در این اعتراضات تایید شده است.

مصطفی نعیماوی بر اثر اصابت دو گلوله به سینه‌اش کشته شده و قاسم خضیری ۱۸ ساله نیز کارگر یک مغازه باتری فروشی در اهواز بوده است.

خبرگزاری فارس نزدیک به نهادهای امنیتی و نظامی اما با انتشار ویدیوهایی نزدیکان قاسم خضیری و مصطفی نعیماوی کشته‌شدگان اعتراضات، حضور آن دو در تظاهرات را تکذیب کرده‌ و تیراندازی‌ها را مشکوک خوانده است.

دیروز هم این خبرگزاری ویدیویی منسوب به پدر و برادر مصطفی نعیماوی منتشر کرد که در آن می‌گفتند مصطفی دوستانی در بسیج و سپاه داشته و کسانی که آنها را “خرابکار” می‌نامیدند او را کشته‌اند.

مشخص نیست این مصاحبه‌ها در چه شرایطی ضبط شده، اما در گذشته هم سابقه داشته که رسانه‌ها و نهادهای حکومتی معترضان کشته شده را عضو بسیج معرفی کرده‌اند.

شب گذشته معترضان به رغم تیراندازی ماموران امنیتی برای سومین شب در شهرهای مختلف خوزستان به خیابان آمدند و شعار “من تشنه‌ام حقم گلوله نیست” سر می‌دادند.

همزمان تصاویری هم از فردی با نام علی مزرعه منتشر شده که بعضی از منابع محلی می‌گویند “کشته” شده؛ اما گزارشهای تأیید نشده دیگری هم از احتمال اینکه او در بازداشت باشد مطرح شده. وضعیت او مبهم است.

گزارش‌هایی هم از اختلال در اینترنت در اهواز، سوسنگرد و شادگان منتشر شده و در بعضی مناطق هم اینترنت قطع شده است.

منبع تصویر، Social Media
توضیح تصویر،

پایگاه اطلاع رسانی حقوق بشر در ایران در حساب توئیتر خود به نقل از بعضی منابع محلی نام این نوجوان را قاسم خضیری – فرد سمت راست – اعلام کرد. پیشتر مرگ مصطفی نعیماوی – فرد سمت چپ – گزار شده بود

در روزهای گذشته اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری به وزرا و مسئولان “دستور پیگیری” داده بود و همزمان براساس گزارشها محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضائیه نیز هیاتی اجرایی و قضایی به منطقه فرستاده است.

استانداری خوزستان اما در نخستین واکنش خود اعتراضات را تکذیب کرده بود.

در تازه‌ترین تحولات نیز فریدون حسنوند رییس کمیسیون انرژی مجلس که با عنوان نماینده تام ‌الاختیار با دستور رییس مجلس به استان خوزستان سفر کرده بود گفت: “از روز چهارشنبه با پیگیری‌های رئیس مجلس و کمیسیون انرژی و رایزنی‌هایی که با وزارت نیرو و معاون آب وزارت نیرو انجام شده، ظرفیت خروجی سد کرخه از ۷۵ متر مکعب به ۱۳۰ مترمکعب در ثانیه رسیده است”.

او همچنین تایید کرد که در روزهای اخیر استاندار و نماینده ولی فقیه و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری و مدیران استان جلساتی در همین زمینه تشکیل داده‌اند.

خوزستان مانند برخی دیگر از مناطق ایران با خشکسالی و کمبود بارش مواجه است. اما کشاورزان و دامداران و شهروندان معتقدند این بحران با سوءمدیریت منابع آب گره خورده است.

اهواز، شوش، سوسنگرد،‌ کرخه، شادگان از جمله شهرهایی بودند که در شب‌های گذشته شاهد اعتراض بودند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates