12.06.2013

واکنش شورای نگهبان به اظهارات رفسنجانی در مورد نحوه رد صلاحیت وی

بی‌بی‌سی: رئیس تشخیص مصلحت نظام دیروز گفته بود که شورای نگهبان در ابتدا وی را تائید کرده، اما با دخالت یک مقام ارشد امنیتی به تجدید نظر در تصمیم خود پرداخته است

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به سخنان دیروز اکبر هاشمی رفسنجانی در مورد نقش “یک مقام ارشد امنیتی” در رد صلاحیت وی گفت که این شورا در هنگام بررسی صلاحیت افراد از “نظرات کارشناسی مراجع قانونی” استفاده می کند.

آقای کدخدایی چهارشنبه ۲۲ خرداد (۱۲ ژوئن) تاکید کرد: “شورای نگهبان طبق قانون برای بررسی صلاحیت‌ها مجاز است از دستگاه‌ها و مقامات مختلف درباره سوابق و عملکرد افراد استعلام کند.”

به گزارش خبرگزاری ایلنا، رئیس تشخیص مصلحت نظام دیروز در جمع تعدادی از حامیان خود گفته بود که شورای نگهبان در ابتدا وی را تائید کرده، اما با دخالت یک مقام ارشد امنیتی به تجدید نظر در تصمیم خود پرداخته است.

او افزوده بود که این مقام ارشد امنیتی “برخلاف عرف و قانون، شخصا در جلسه بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان حضور یافته که ابتدا مورد اعتراض برخی از اعضای شورای نگهبان نیز قرار گرفته و نهایتا به اعضای شورای نگهبان گفته که حضور هاشمی در انتخابات می‌تواند موجب پیروزی قاطع و با رای بالای مردم شود که با راه و رسم آن‌ها سازگار نیست”.

به نوشته ایلنا اکبر هاشمی رفسنجانی اظهار داشته بود که در نهایت، مقامی که به شورای نگهبان رفته “این شورا را متقاعد کرده که به بهانه شرایط جسمی رای به عدم احراز صلاحیت او بدهند”.

برخی از سایت های مدافع اکبر هاشمی رفسنجانی، از جمله سایت های انتخاب و کلمه، متن طولانی تری از اظهارات دیروز اکبر هاشمی رفسنجانی را منتشر کرده اند که در آن، مقام امنیتی حاضر در شورای نگهبان، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات ایران معرفی شده است.

مطابق گزارش این سایت ها، آقای رفسنجانی گفته که وزیر اطلاعات در جلسه شورای نگهبان با تاکید بر اینکه “اگر همین حالا انتخابات برگزار شود، هاشمی با بیش از ۷۰درصد آرا پیروز خواهد شد” توصیه کرده از آقای رفسنجانی خواسته شود که از ادامه رقابت انصراف بدهد.

در ادامه نقل قول آقای رفسنجانی آمده است: “به من صبح سه شنبه گفتند انصراف بده تا رد صلاحیت پیش نیاید. من گفتم نه… فردا صبح دو تن از بزرگان نظام به مجمع آمدند تا بنده را به انصراف راضی کنند که هزینه رد صلاحیت کاهش پیدا کند… نپذیرفتم”.

در همین ارتباط، روزنامه شرق نیز گفتگویی با حسن روحانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری را منتشر کرده که طی آن گفته است شورای نگهبان قبل از اعلام رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی می‌خواسته بداند که آیا امکان انصراف دادن وی وجود دارد یا خیر.

آقای روحانی اظهار داشته: “شورای نگهبان از طریق دو نفر می‌خواست این خبر به آقای هاشمی منتقل شود. یکی از آن دو نفر من بودم و البته کس دیگری هم بود… حس کردم که آنها دنبال این هستند که اگر ایشان انصراف ندهند، ردصلاحیت ایشان اعلام شود.”

رئیس تشخیص مصلحت نظام جزو کسانی بود که برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم کاندیدا شد اما صلاحیت او مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates