03.08.2021

حمله به کشتی اسرائیلی؛ آنتونی بلینکن: مطمئنیم کار ایران است

بی‌بی‌سی: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حمله به کشتی مرسر در جنوب دریای عمان گفته است کشورش بررسی دقیقی درباره این حمله انجام داده و اطمینان دارد که این حمله کار ایران بوده است.

آقای بلینکن با محکوم کردن این حمله گفت حمله به کشوری که به شکلی مسالمت‌آمیز در حال عبور و انجام ماموریت تجاری خود در آبهای بین‌المللی بوده هیچ توجیهی ندارد.

وزیر خارجه آمریکا گفت حمله به مرسر در پی حملات مشابه دیگر با پهپادهای انفجاری از سوی ایران روی داده و اقدامات این کشور تهدید مستقیم رفت و آمد کشتی‌ها و تجارت است.

آقای بلینکن تاکید کرده که آمریکا درحال هماهنگی با شرکای خود و مشاوره با دولت‌های منطقه است و ایران با پاسخ مشترک آمریکا اسراییل، بریتانیا، رومانی و سایر کشورها در این زمینه روبرو خواهد شد.

پیشتر بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، در واکنش به کشته شدن یک شهروند این کشور در حمله به نفتکش مرسر استریت در جنوب دریای عمان، گفته بود “ایران باید با پیامدهای اقداماتش روبرو شود.”

آقای جانسون حمله به این نفتکش را “غیر قابل قبول و تکان‌دهنده” توصیف کرد.

بریتانیا و رومانی که شهروندانشان در حمله به کشتی مرسر استریت در جنوب دریای عمان کشته شدند، سفرای ایران در لندن و بخارست را احضار کردند.

این کشورها به همراه آمریکا و اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران را مسئول حمله به نفتکش تحت مدیریت شرکت اسرائیلی معرفی کرده‌اند و گفته‌اند که با هماهنگی یکدیگر به این حمله واکنش نشان خواهند داد.

ایران هم در واکنش کاردار بریتانیا و سفیر رومانی در تهران را به وزارت امور خارجه احضار کرده و اتهامات علیه ایران را “شتابزده، متناقض و بدون سند و مدرک” خوانده است.

وزارت امور خارجه ایران بار دیگر اتهام دست داشتن در حمله به نفتکش مرسر استریت را رد کرده و هشدار داده است که جمهوری اسلامی “نسبت به حفاظت از امنیت و منافع ملی خود لحظه‌ای تردید نداشته و هر گونه ماجراجویی احتمالی را بی‌درنگ و با قوت و جدیت پاسخ خواهد داد.”

جیمز کلورلی، معاون وزیر خارجه بریتانیا در امور خاور میانه، به محسن بهاروند، سفیر ایران در لندن، گفته است که تهران باید “بلافاصله اقداماتی را که صلح و ثبات جهانی را تهدید می‌کند، متوقف کند.”

پیشتر وزارت خارجه رومانی در بیانیه‌ای حمله به کشتی مرسر استریت را به شدت محکوم کرد و خواهان “توضیح فوری” مقام‌های ایران درباره آن شد.

رومانی هم مانند اسرائیل، بریتانیا و آمریکا به شواهدی اشاره کرده که نشان می‌دهد حمله “عمدی” به نفتکش مرسر استریت با پهپاد صورت گرفته و از طرف ایران “برنامه‌ریزی شده است.”

نفتکش مرسر استریت تحت مدیریت شرکت زودیاک متعلق به ایال اوفر، میلیاردر اسرائیلی است

دولت رومانی حق خود را برای نشان دادن “واکنش متناسب” با همراهی شرکای بین‌المللی خود محفوظ دانسته است.

این نفتکش که تحت مدیریت شرکت زودیاک متعلق به ایال اوفر، میلیاردر اسرائیلی است، روز پنج‌شنبه ۲۹ ژوئیه در نزدیکی سواحل عمان در آب‌های آزاد هدف قرار گرفت و علاوه بر یک شهروند رومانی، یک بریتانیایی هم در آن کشته شد.

چنین حوادثی در ماه‌های گذشته بارها رخ داده است اما این بار تلفات انسانی آن باعث واکنش گسترده و شدید علیه ایران شده است.

وزارت خارجه رومانی گفته “حمله به هدف غیرنظامی، که به تلفات انسانی و خسارت جدی منجر شده، هیچ توجیهی ندارد و باید به شدت در سطوح بین‌المللی محکوم شود.”

پیشتر آمریکا اعلام کرده بود که اطمینان دارد ایران مرتکب این حمله شده و بریتانیا هم در موضعی مشابه جمهوری اسلامی را مقصر خوانده بود.
توضیح تصویر،

محل حمله به نفتکش مرسر استریت

پیش از آن اسرائیل گفته بود شواهدی دارد که نشان می‌دهد ایران با پهپاد به کشتی مرسر استریت حمله کرده و تهدید به تلافی کرده بود.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل بنت حمله به این کشتی را “اشتباهی بزرگ” خواند و تهدید کرد که “ما در هر صورت می‌دانیم که به شیوه خودمان چه درسی به ایران بدهیم.”

ایران و اسرائیل در ماه های اخیر چندین بار یکدیگر را به حمله به کشتی‌های تجاری متهم کرده‌اند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران امروز در توضیح موانع فروش نفت ایران در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی گفت که “اسرائیل آدم می‌فرستاد داخل نفتکش ما و آن را منفجر می‌کرد.”

به گفته آقای جهانگیری در جریان این حملات ۱۲ نفتکش ایرانی آسیب دیده و دچار انفجار شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates