07.08.2021

گروه ۷ و فرماندهی مرکزی ایالات متحده ایران را مسئول حمله به کشتی ‘مرسر استریت’ معرفی کردند

بی‌بی‌سی: گروه ۷ و فرماندهی مرکزی ایالات متحده ایران را مسئول حمله به کشتی ‘مرسر استریت’ دانستند

وزاری خارجه گروه هفت در بیانیه خود گفته‌اند ایران صلح و امنیت بین‌المللی را ‘تهدید می‌کند’

وزرای خارجه کشورهای موسوم به ‘گروه هفت ‘ متشکل از کشورهای ثروتمند جهان، بر اساس ‘مستندات موجود ‘ ایران را به حمله به کشتی اسرائیلی متهم کرده‌اند. همزمان فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای نتایج بررسی تیم تحقیقاتی درباره حمله هفته پیش به این کشتی را منتشر کرده است.

گروه هفت در بیانیه‌ای که منتشر کرده گفته است: “تمامی مستندات موجود به روشنی به ایران اشاره دارد؛ هیچ توجیهی برای این حمله موجود نیست.”

در این بیانیه همچنین گفته شده “ایران صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند.”

وزرای خارجه گروه هفت گفته‌اند: “رفتار ایران در کنار حمایت از نیروهای نیابتی و افراد مسلح غیردولتی، صلح و امنیت جهان را تهدید می‌کند.”

در این بیانیه همچنین آمده: “ما از ایران می‌خواهیم تمامی فعالیت‌های ناسازگار با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را متوقف کند و از همه می‌خواهیم نقش سازنده‌ای در ایجاد صلح و ثبات در منطقه بازی کنند.”

نتایج گزارش تیم تحقیقاتی فرماندهی مرکزی ایالات متحده

همزمان فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای نتایج بررسی تیم تحقیقاتی درباره حمله هفته پیش به کشتی اسرائیلی را منتشر کرده است.

در این گزارش آمده که در تاریخ ۲۹ ژوئیه؛ یک روز پیش از حمله به کشتی “مرسر استریت”، خدمه این کشتی دو حمله “ناموفق” پهپادی را گزارش کرده بودند.

این تیم تحقیقاتی بر اساس مصاحبه‌هایی که با خدمه کشتی انجام شده، اصالت این حملات که آبهای اطراف کشتی را متاثر کرده بود، تائید کرده است.

در این گزارش همچنین آمده که تیم بازرسی بقایای کوچکی از دست‌کم یک پهپاد را یافته‌اند و صدمه اصلی به کشتی در نتیجه حمله سوم پهپادی بوده که در تاریخ ۳۰ ژوئیه، یک روز بعد از دو حمله اول، انجام شده است.

گفته شده پهپاد سوم حامل مواد منفجره بوده است.

این تیم تحقیقاتی گفته است قطعاتی از پهپاد سوم شامل بخشی از بال و قطعات داخلی آن را به دست آورده که نشان می‌دهد اجزای به دست آمده دقیقا ازجنس پهپادهایی بوده که در حملات قبلی ایران به دست آمده بود.

در پایان این گزارش، کارشناسان آمریکایی نتیجه گیری کرده‌اند که بر اساس “مستندات” این پهپاد ساخت ایران بوده.

نفتکش “مرسر استریت”در نزدیکی سواحل عمان در آب‌های آزاد هدف قرار گرفت

اظهارات اخیر در حالیست که ایران دست داشتن در حمله به کشتی اسرائیلی را رد کرده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیشتر گفته بود: “موجودیت رژیم اشغالگر قدس باید دست از این اتهام‌زدن‌های واهی بردارد و این بار اول نیست که این رژیم اشغالگر چنین اتهاماتی را متوجه کشور ما می‌کند.”

ایران همچنین هشدار داده است که جمهوری اسلامی “نسبت به حفاظت از امنیت و منافع ملی خود لحظه‌ای تردید نداشته و هر گونه ماجراجویی احتمالی را بی‌درنگ و با قوت و جدیت پاسخ خواهد داد.”

دیپلمات‌ها می‌گویند انتظار می‌رود بریتانیا این موضوع را در جلسه غیرعلنی شورای امنیت در روزهای آینده مطرح کند.

نفتکش “مرسر استریت” که تحت مدیریت شرکت زودیاک متعلق به ایال اوفر، میلیاردر اسرائیلی است در نزدیکی سواحل عمان در آب‌های آزاد هدف قرار گرفت و علاوه بر یک شهروند رومانی، یک بریتانیایی هم در آن کشته شد.

چنین حوادثی در ماه‌های گذشته بارها رخ داده است اما این بار تلفات انسانی آن باعث واکنش گسترده و شدید علیه ایران شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates