12.08.2021

زالی: فقط برای ۵ روز واکسن داریم، نخریدند چون فکر کردند گران است

بی‌بی‌سی: علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران، مسئولیت وضعیت کنونی بحران کرونا در ایران را متوجه مقام‌ها و سیاست‌های کلان کرده و هشدار داده که ذخیره واکسن در ایران فقط برای ۵ روز کافی است.

او مشخصا به “ممنوعیت واردات واکسن و بازگرداندن کمک‌های بین‌المللی و پنهان کردن آمار فوتی‌ها از سازمان بهداشت جهانی” اشاره کرده و گفته سفیران ایران “به دنبال واکسن نبودند.”

آقای زالی به خبرنگاران گفت: “هزینه داروهای کرونا چند برابر واردات واکسن شده است، اما اجازه خرید واکسن ندادند چون فکر می کردند گران است.”

او همچنین گفته: “وقتی کارشناسان سازمان جهانی بهداشت به ایران آمدند ما به جای مشورت با آن‌ها مدام از آن‌ها می‌خواستیم در رسانه‌ها از نظام سلامت ایران تعریف کنند. ما آمارهای مرگ و میر را از سازمان جهانی بهداشت پنهان کردیم.”

رییس ستاد مقابله با کرونای تهران به کمک‌های بین‌المللی هم اشاره کرده و گفته ایران کمک‌های جهانی و پزشکان بدون مرز را از فرودگاه برگردانده “در حالی که اطلاعات چندانی درباره ویروس نداشتیم و از مشاوره‌های بین‌المللی استفاده نکردیم.”

آقای زالی به روزهای اولیه همه‌گیری بیماری در ایران اشاره کرده و گفته: “وقتی اولین مورد کرونا در قم مشاهده شد خواهان قرنطینه قم شدم و گفتم انتخابات شهر قم تعطیل شود، اما بعضی‌ها مرا مسخره کردند و گفتند این بیماری را به راحتی کنترل می‌کنیم.”

اظهارات اخیر آقای زالی حاوی هشدارهای جدی هم بود؛ از جمله ذخایر واکسن که به گفته او فقط برای ۵ روز کافی است.

او گفت: “ما ۷۲۰ میلیون یورو خرج رمدسیویر کردیم و این پول را باید خرج واکسن می‌کردیم چطور در تحریم حاضریم تجهیزات نفتی را ۳ برابر قیمت بخریم، ولی در مورد واکسن این کار را نمی‌کنیم.”

رییس ستاد مقابله با کرونای تهران تنها راه چاره را ۲ هفته تعطیلی “که از همین امروز باید آغاز شود” دانسته است.

این صحبت‌ها در حالی است که موج پنجم کرونا در ایران شدت گرفته و رکورد ابتلا به این بیماری در یک شبانه‌روز امروز دوباره شکسته شد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، طی روزهای گذشته ایران روزانه بالای ۵۰۰ نفر تلفات ناشی از کرونا را ثبت کرده است؛ در بعضی از روزها این کشور بالاترین شمار ابتلا به کووید-۱۹ در جهان را طی یک روز داشته است.

بیشترین تلفات در روزهای اخیر مربوط به ۱۸ مرداد بوده که در این روز ۵۸۸ شهروند ایرانی به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.

همزمان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران در یک نطق تلویزیونی به موضوع بیماری کرونا پرداخته و خواستار تامین واکسن به هر شکل ممکن شده است.

او در دی ماه ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی را ممنوع اعلام کرد و بسیاری از منتقدان وضعیت موجود را به دستور او درباره این ممنوعیت نسبت داده‌اند.

درخواست آقای زالی درباره تعطیلی در حالیست که پیشتر سعید نمکی وزیر بهداشت ایران در نامه‌ای به آیت الله خامنه ای خواستار تعطیلی دو هفته ای کشور شده بود اما رهبر ایران این نامه را به ستاد ملی مقابله با کرونا ارجاع داد که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور با تعطیلی فوری مخالفت کرد.

از ابتدای شیوع کرونا شک و تردیدهای جدی درباره آمارهای وزارت بهداشت درباره کرونا وجود داشت که حالا آقای زالی غیرقابل اعتماد بودن این آمار را تائید کرده است.

ایرج حریرچی معاون وزارت بهداشت ایران هم اخیر گفته بود که آمار واقعی فوت شدگان دو برابر رقمی است که روزانه به طور رسمی اعلام می شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates