18.08.2021

ااعتراض وکلای ایرانی: همکاران ما را به خاطر دادخواهی قصور مدیریت کرونا بازداشت کردند


بی‌بی‌سی: شماری از وکلای شناخته شده ایران در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه خواستار معرفی ضابطین قضایی و عاملان “بازداشت خودسرانه” همکاران خود شدند که در صدد شکایت از مسئولان جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با کرونا بوده‌اند.
مصطفی نیلی، لیلا حیدری، محمدرضا فقیهی و آرش کیخسروی از وکلا، و مریم افرافراز و مهدی محمودیان فعالان مدنی و سیاسی روز شنبه ۲۳ مرداد ماه بازداشت شدند که خانم حیدری بعد از چند ساعت آزاد شد.
گزارش شده که این وکلای دادگستری به دنبال شکایت از مسئولان ارشد جمهوری اسلامی به اتهام کوتاهی در خرید به موقع واکسن و مهار کرونا بوده‌اند.
در چند هفته گذشته و همزمان با افزایش شمار جانباختگان بر اثر کرونا میزان خشم عمومی از ناتوانی حکومت ایران در مهار ویروس کووید۱۹ هم افزایش یافته و بسیاری از این انتقادها متوجه رهبر جمهوری اسلامی ایران بوده است که ابتدا ورود واکسن از آمریکا و بریتانیا را ممنوع اعلام کرده بود.
در نامه حدود ۵۰ وکیل دادگستری که صالح نیکبخت، لیلا حیدری، صالح نقره‌کار، مهدیه فراهانی، سعید دهقان، مصطفی ترک همدانی، و محدثه کریمی آن را امضا کرده‌اند، ادعا شده که شماری از ضابطان قضایی قبل از بازداشت به این افراد هشدار داده بودند که از شکایت منصرف شوند:

شماری از همکاران وکلای دادگستری که طبق اصل ۳۴ قانون اساسی در تدارک دادخواهی نسبت به قصور و تقصیر حکمرانی پیرامون مدیریت و مهار پاندمی کرونا بوده اند قبل از هر اقدامی توسط اشخاصی که خود را ضابطین و عوامل قضایی معرفی کرده اند تهدید به انصراف از شکایت و متعاقبا بدون تحقق هر جرمی بازداشت شده‌اند.
وکلای معترض می‌گویند این بازداشت مصداق “بازداشت خودسرانه و ممانعت از حق دادخواهی” است. آنها از رئیس قوه قضاییه خواسته‌اند که این افراد را به مردم معرفی و افراد بازداشت شده را آزاد کند.
فعالان حقوق بشر می‌گویند وسایل شخصی بازداشت شدگان هم به همراه آنها ضبط شده است.
به دنبال موج گسترده شیوع کرونا در ایران و افزایش شمار کشته‌ها بحران مدیریتی گسترده‌ای کشور را فرا گرفته و بیمارستان‌ها و حتی قبرستان‌ها اعلام کرده‌اند که ظرفیت خدمات رسانی آنها جوابگو نیست.
نرگس محمدی فعال حقوق بشر و جعفر پناهی و محمد رسول‌اف کارگردانان سینما از چهره‌هایی بودند که خواستار پاسخگویی و معرفی آیت‌الله علی خامنه‌ای به عنوان مقصر اصلی این وضعیت شدند.
رضا پهلوی، ولیعهد پیشین ایران، هم در نامه‌ای به رئیس سازمان بهداشت جهانی خواست درباره “سوءمدیریت ” رهبر ایران در کنترل کرونا تحقیق کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates