04.09.2021

آمریکا چهار مقام اطلاعاتی ایران را به اتهام تلاش برای ربودن علی‌نژاد تحریم کرد

دویچه‌وله: چهار مامور اطلاعاتی جمهوری اسلامی به اتهام برنامه‌ریزی برای ربودن مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار منتقد حکومت ایران از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شدند. سخنگوی وزارت خارجه ایران این اقدام را “سناریوهای هالیوودی” خواند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه ۱۲ شهریور (سوم سپتامبر) اعلام کرد که چهار مامور اطلاعاتی جمهوری اسلامی را به اتهام برنامه‌ریزی برای ربودن مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار منتقد حکومت ایران تحریم کرد. علی‌نژاد ساکن آمریکا است.

دارایی‌های افراد تحریم‌شده در آمریکا مسدود می‌شود و امکان معامله یا تبادلات مالی از آنها گرفته می‌شود. اتهام این چهار نفر این است که در ماه ژوئیه سال جاری برنامه‌ای برای ربودن علی‌نژاد و انتقال او به یک کشور ثالث داشته‌اند. این طرح توسط پلیس فدرال آمریکا خنثی شد.

آندره‌آ گاکی، رئیس دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا “توطئه آدم ربایی دولت ایران” را نمونه‌ای از تلاش مستمر جمهوری اسلامی “برای خاموش کردن صدای منتقدان در هرکجا” دانسته و گفته است که “پروژه سرکوب منتقدان بسیار فراتر از مرزهای این کشور است”.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای درباره این تحریم‌ها گفته است، “ایالات متحده در جریان تلاش‌های ایران برای هدف قرار دادن شهروندان آمریکایی، از جمله مقامات فعلی و سابق آمریکا قرار دارد”. وی جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

واکنش ایران

حکومت ایران این اتهام را رد کرد و آنرا بی‌اساس دانست. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اقدام خزانه داری آمریکا آن را “سناریوهای هالیوودی” خواند و آنرا تلاشی برای زنده نگهداشتن “حیات برگرفته از فضای تحریمی” دانست. خطیب زاده گفت: «واشنگتن بداند راهی جز ترک اعتیاد تحریمی خود و استفاده از ادبیات و رفتار  محترمانه در قبال تهران ندارد.»

Discussion on burkini ban

مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار ایرانی منتقد حکومت ایران

افرادی که تحریم شده‌اند علیرضا شاهواروقی فراهانی، محمود خاضعین، کیا صادقی و امید نوری هستند. مقام‌های دادگستری ایالت نیویورک این چهار نفر راعضای یک شبکه اطلاعاتی جمهوری اسلامی معرفی کرده‌اند. گفته شده که این تیم به رهبری علیرضا فراهانی می‌خواسته علی‌نژاد را از خانه‌اش در بروکلین بدزدد، به ساحل ببرد و با قایق تندرو به ونزوئلا منتقل کند.

به گفته دادستانی منهتن نیویورک چهار متهم پرونده از مدت‌ها قبل مسیح علی‌نژاد را تحت نظر داشته و برای کشاندن او به یک کشور ثالث و ربایش قهری و بردن او به ایران تلاش می‌کردند.

یک زن ایرانی ساکن کالیفرنیا نیز در چارچوب این پرونده دستگیر و بازجویی شد. نیلوفر بهادری‌فر به اتهاماتی چون “حمایت مالی از  طرح ربایش”، “توطئه برای نقض تحریم‌ها، تخلف بانکی و پولشویی” بازداشت شد که به قید وثیقه آزاد شد.

ربودن مخالفان حکومت ایران و انتقال آنها به ایران سابقه دارد. خبرسازترین مورد آن روح الله زم بود که ۲۲ آذر ۱۳۹۹ اعدام شد.

ترورهای برون‌مرزی جمهوری اسلامی ایران به روایت تصویر

اسدالله اسدی، طراح عملیات تروریستی

دادگاه شهر انتورپ (انور) در بلژیک پنج‌شنبه ۱۶ بهمن‌ماه (۴ فوریه) به محکومیت قطعی اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی رأی داد و او را به ۲۰ سال زندان محکوم کرد. اسدی در ژوئن ۲۰۱۸ به اتهام طراحی و هدایت حمله به نشست سازمان مجاهدین خلق در حومه پاریس، در آلمان دستگیر و به بلژیک تحویل داده شد. دادگاه همچنین نسیمه نعامی را به ۱۸ سال زندان، مهرداد عارفانی را به ۱۷ سال و امیر سعدونی را به ۱۵ سال زندان محکوم کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates