07.09.2021

اسرائیل می‌گوید برنامه‌های حمله به ایران را «به میزان زیادی سرعت داده است»

رادیوفردا: رئیس ستاد ارتش اسرائیل می‌گوید ارتش کشورش برنامه‌های حمله به ایران را «به میزان زیادی تسریع کرده است».

آویو کوخاوی در گفت‌وگو با سایت اسرائیلی «والانیوز» به مناسبت سال نو یهودی که روز دوشنبه ۱۵ شهریور منتشر شد، گفته که نظر به پیشرفت‌های چشمگیر در برنامه هسته‌ای تهران، ارتش اسرائیل طرح‌های بمباران ایران را «سرعت داده است».

او تصریح کرد افزایش بودجه ارتش که به تازگی مورد موافقت دولت قرار گرفت، با هدف تسریع در برنامه‌های حمله به ایران درخواست شد.

دولت نفتالی بنت هفته گذشته در چارچوب بودجه دو سالانه، مبالغ کلانی را به افزایش بودجه ارتش اختصاص داد. رقم دقیق بودجه اضافی اعلام نشده است اما رسانه‌های اسرائیل آن را حدود نیم میلیارد دلار دیگر اعلام کرده‌اند.

آویو کوخاوی به سایت والانیوز گفته است که ارتش برای محدود کردن حضور منطقه‌ای ایران، به‌ویژه در سوریه، به اقدامات خود ادامه خواهد داد و تحرکات متحدین منطقه‌ای ایران را نیز دائما رصد می‌کند. وی در این زمینه به حزب‌الله و حماس اشاره کرده است.

درخواست ارتش برای افزایش بودجه به میزان صدها میلیون دلار دیگر در آخرین ماه‌های دولت بنیامین نتانیاهو، با مخالفت برخی از سیاستمداران اسرائیلی روبرو شد که آن را غیرضروری دانستند. اما اکثر آن سیاستمداران، حال در چارچوب ائتلاف با دولت نفتالی بنت، بودجه‌ای بیشتر از مبلغ درخواستی پیشین در اختیار ارتش قرار داده‌اند.

بودجه نظامی اسرائیل با توجه به جمعیت اندک و سهم بزرگی که از امکانات مالی این کشور می‌گیرد، یکی از بزرگ‌ترین ارقام بودجه یک ارتش در جهان است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز روز پنجم شهریور در دیدار با نفتالی بنت در کاخ سفید، تجهیز سامانه دفاع راکتی «گنبد آهنین» اسرائیل به موشک‌های بیشتر به مبلغ یک میلیارد دلار را تصویب کرد و گفت «کاملا، کاملا، کاملا» حامی این امر است.

کمک‌های تسلیحاتی اخیر دولت بایدن به ارتش اسرائیل، افزون بر کمک ۳۸ میلیارد دلاری نظامی آمریکا به اسرائیل برای یک دوره ده ساله بود که در آخرین هفته‌های کاری باراک اوباما تصویب شد.

همزمان با سفر دو هفته پیش نفتالی بنت به آمریکا، بنی گانتز، وزیر دفاع و آویو کوخاوی، چند بار اعلام کردند بحث حمله به ایران برای جلوگیری از توانمندی هسته‌ای نظامی ایران «جدی است». بنی گانتز به دپیلمات‌های خارجی در اسرائیل گفت که ایران تنها دو ماه تا رسیدن به توانایی داشتن بمب اتمی فاصله دارد.

ابراهیم رئیسی و مقامات دولت جدید ایران گفته‌اند که در صورت احیای برجام، تهران گام‌های برداشته شده در برنامه هسته‌ای را که عقب‌نشینی از تعهدات برجامی بوده است، لغو خواهد کرد. اما چشم‌اندازی برای احیای مذاکرات وین دیده نمی‌شود.

نخست‌وزیر اسرائیل در سفر دو هفته پیش به آمریکا با بیان این‌که برجام اصولا موضوعیت خود را از دست ‌داده، طرح «مهار ایران» بدون ارتباط با برجام را ارائه کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، طرح دولت بنت، با عنوان تشکیل «ناتوی خلیج» (فارس) با مشارکت امیرنشین‌های خلیج فارس و اردن، برای تقابل با ایران به جو بایدن ارائه شده است. آمریکا این طرح را تایید نکرده و یا دست‌کم به آن واکنش علنی نشان نداده است.

اردن و امیرنشین‌ها نیز ادعای اسرائیل برای آمادگی در مشارکت در طرح «مهار ایران» را تایید نکرده‌اند.

بسیاری از کارشناسان نظامی معتقدند که اسرائیل با وجود برخورداری از نیروی هوایی قوی، به تنهایی توان حمله به سایت‌های اتمی ایران را ندارد و قادر به تحمل پیامدها و واکنش حتمی ایران به چنین حملاتی نخواهد بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates