09.09.2021

یائیر لاپید در مسکو : اگر جهان برنامۀ اتمی ایران را متوقف نکند، اسرائیل این کار را می‌کند

رادیوفرانسه: یائیر لاپید، وزیر امور خارجۀ اسرائیل، در پایان گفتگوهای خود با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه، در مسکو در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت کرد و گفت که با وجود جمهوری اسلامی ایران صلح در سوریه و منطقه مستقر نخواهد شد و اگر جهان تهدید اتمی ایران را متوقف نکند، اسرائیل این کار را می‌کند.

لاپید از حکومت اسلامی ایران به عنوان نخستین صادرکنندۀ تروریسم یاد کرد و افزود که اسرائیل نظاره‌گر منفعل تقویت پایگاه‌های جمهوری اسلامی در مرزهای شمالی خود نخواهد بود به ویژه وقتی که حکومت تهران سلاح‌های پیشرفته در اختیار دشمنان اسرائیل می‌گذارد.

یائیر لاپید که این سخنان را در حضور همتای روس خود ایراد می‌کرد، همچنین گفت : “ما مصمم هستیم که امنیت خود را در برابر سوریه و دیگر کشورهایی که ما را تهدید می‌کنند، تأمین کنیم و در عین حال بپذیریم که روسیه منافعی در منطقه دارد.” وزیر امور خارجۀ اسرائیل سپس افزود که به همین خاطر دو کشور بر سر استقرار یک سیستم تفاهم نظامی در محل با یکدیگر به توافق رسیده‌اند و این سیستم کارآیی خود را ثابت کرده است.

یائیر لاپید همچنین گفت که با لاوروف بر سر برنامۀ اتمی ایران نیز گفتگو کرده است. لاپید از جامعۀ جهانی خواست که یکصدا بگوید که مسئلۀ اتمی ایران صرفاً مسئلۀ اسرائیل نیست، بلکه مربوط به همۀ جهان است به این خاطر که ایران مجهز به سلاح اتمی مسابقۀ تسلیحات هسته‌ای در کل خاورمیانه را باعث می‌شود. او سپس تأکید کرد که اگر جهان برنامۀ اتمی ایران را متوقف نکند، اسرائیل این کار را خواهد کرد.

در روزهای گذشته آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، گفت که تدارکات نظامی این کشور برای متوقف کردن برنامۀ هسته‌ای ایران شتاب گرفته است.

در صحبت های امروز خود لاپید از برنامۀ اتمی ایران به عنوان تهدیدی حیاتی علیه اسرائیل یاد کرد و افزود که این کشور حق اقدام به هر وسیله‌ای را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی برای خود محفوظ می‌داند.

در کنفرانس خبری مشترک خود، وزرای امور خارجۀ روسیه و اسرائیل اعلام کردند که برای تقویت همکاری‌های خود در شماری از پرونده‌های منطقه‌ای با یکدیگر به توافق رسیده‌اند. در این باره سرگئی لاوروف به مسئلۀ مناسبات اسرائیل و فلسطین و صلح در خاورمیانه اشاره کرد که به گفتۀ او از نظر مسکو از اهمیت بالایی برخوردارند. لاوروف همچنین گفت که مسئلۀ سوریه یکی از موضوع‌های گفتگوهای او با همتای اسرائیلی خود بوده است و دو طرف بر اهمیت حفظ تمامیت ارضی سوریه و ارسال کمک‌های بشردوستانه به این کشور تأکید کردند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates