20.09.2021

۱۱ روز بازداشت برای خبرنگاری که خبر قتل یک کودک‌همسر به‌دست شوهر روحانی‌اش را منتشر کرد


رادیوفردا: مبینا سوری، نوجوان ۱۶ ساله لرستانی که به دست شوهر و خانواده‌اش کشته شد

خبرنگاری که چند هفته قبل خبر قتل یک کودک‌همسر به‌دست شوهر روحانی‌اش در لرستان را منتشر کرده بود، ۱۱ روز در بازداشت به‌سر برده و در حال حاضر با قرار کفالت آزاد شده است.

به گزارش روزنامه همدلی در روز دوشنبه، ۲۹ شهریور، سینا قلندری از خبرنگاران محلی لرستان که خبر قتل مبینا سوری، نوجوان ۱۶ ساله‌ای را که به دلایل «ناموسی» توسط شوهر و اعضای خانواده‌اش به قتل رسیده بود اطلاع‌رسانی کرده بود، با شکایت خانواده مقتول و متهمان پرونده بازداشت و ۱۱ روز را در حبس به‌سر برده است.

آقای قلندری گفته است که خبر قتل مبینا سوری، ده روز پیش از رسانه‌‌ای شدن به دست او رسیده بوده، اما با توجه به «شرایط منطقه‌‌ای» تا اطمینان یافتن از جزئیات از انتشار آن خودداری کرده بود، اما پس از انتشار اخبار نادرست در این باره اقدام به انتشار خبر درست کرده است.

به گفته این خبرنگار، پس از انتشار خبر واقعی، پلیس فتا با «برخورد بسیار امنیتی و تند» او را بازداشت و وسایل شخصی او از جمله تلفن همراهش را ضبط کرد.

آقای قلندری در ادامه گفته است که یک روز پس از تبرئه از سوی دادیار و آزاد شدن با قرار کفالت، وقتی برای تحویل وسایل شخصی‌اش به دادسرا رفته به شکل اتفاقی با دادستان مواجه شده و او با عتاب انتشار این خبر را «نادرست» خوانده و به دادیار پرونده دستور داده که «او را جوری تنبیه‌ کنند که دیگر چنین اخباری را منتشر نکند».

این خبرنگار با اشاره به انتقالش به زندان مرکزی خرم‌آباد و بازداشت ۱۱ روزه‌اش گفته است که با وجود شرایط جسمی نامناسب و خون‌ریزی معده به دلیل استرس زیاد، از دادن دارو به او خودداری شده تا جایی که بلافاصله پس از آزادی، در بیمارستان بستری شده است.

سینا قلندری با اشاره به این که در مورد او «تفهیم اتهامی» صورت نگرفته و بازداشت او صرفا با دستور دادستان بوده گفته است که در اعتراض به این شرایط در زندان دست به اعتصاب غذا زده است.

این خبرنگار با اشاره به این که از جمله «بهانه‌هایی» که برای بازداشت او برشمرده شده، احتمال قتل او از سوی خانواده مقتول بوده، گفته است: «من نمی‌دانم اگر کسی تهدید به مرگ شود، برای حفاظت، او را بازداشت می‌کنند یا فردی که اقدام به تهدید کرده است».

آقای قلندری درباره آخرین وضعیت پرونده خود نیز گفته است که این پرونده به شکل ویژه از دادسرا به دادگاه فرستاده شده و او در حال حاضر با قرار کفالت آزاد است.

بازداشت خبرنگاران از سوی مسئولان جمهوری اسلامی به دلیل گزارش کردن واقعیت‌ها مسبوق به سابقه است.

برچسب‌ها: , , , , , , , , ,
در بخش: اجتماعی, اسلام و مسلمین, امنیتی, جنایات رژیم, حقوق بشر, سیاسی, مذهب, ملای حیله‌گر | توسط: خُسن آقا | بازگشت به وبلاگ خُسن آقا

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates