19.10.2021

اسرائیل ‘۱/۵ میلیارد دلار بودجه برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران’ اختصاص داده است


بی‌بی‌سی: کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل می‌گوید دولت این کشور ۱/۵ میلیارد دلار به تقویت قابلیت حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران اختصاص داده است. بنا به این گزارش، یک میلیارد دلار در بودجه امسال درنظر گرفته شده است و نیم میلیارد دلار در بودجه سال آینده.

این بودجه صرف بهبود هواپیماها، گردآوری اطلاعات از جمله با ماهواره و تسلیحات خاص می‌شود.

خبرگزاری فرانسه دو روز پیش از قول یک مقام امنیتی اسرائیل که نامش را ذکر نکرد خبر داد که ایران “به تولید مواد لازم برای سلاح هسته‌ای از هر زمان نزدیکتر است” اما هنور دو سال تا یک بمب اتمی فاصله دارد: “ما خود را آماده تمام گزینه‌ها و سناریوها می‌کنیم از جمله عملیات نظامی.”

ایران همواره تاکید کرده قصد ساخت بمب اتمی ندارد و برنامه هسته‌ایش صلح‌آمیز و برای تولید انرژی و تحقیقات است.

کاظم غریب‌آبادی نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چند روز پیش بشدت از این نهاد انتقاد کرد که تمام تمرکزش را به برنامه هسته‌ای ایران معطوف کرده اما برنامه هسته‌ای اسرائیل را نادیده می‌گیرد.

رافائل گروسی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژِی اتمی اخیرا در پاسخ به پرسشی مشابه گفته بود اسرائیل پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را امضا نکرده است.

باور بر این است که اسرائیل حدود ۳۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد اما این کشور این موضوع را نه تایید می‌کند نه تکذیب.

‘حرف نزن، شلیک کن’؛ موساد در ایران چه می‌کند؟
وزیر دفاع اسرائیل: با ایران درگیر هستیم و باید از خود دفاع کنیم
اسرائیل: ایران در کاشان مرکز آموزش پهپاد برای شبه نظامیان منطقه دارد

مذاکرات

در روزهای گذشته گزارش‌های ضدونقیضی درباره ازسرگیری گفتگوها مذاکرات ایران با قدرت‌های جهانی منتشر شده است.

این گفتگوها در تابستان، با پایان گرفتن دوره ریاست‌جمهوری حسن روحانی و روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی متوقف شد.

رسانه‌های ایران دو روز پیش خبر دادند که مذاکرات پنج‌شنبه در بروکسل از سر گرفته می‌شوند اما سخنگوی اتحادیه اروپا گفت دیداری در روز پنج‌شنبه نخواهد بود و این اتحادیه نمی‌تواند تایید کند که گفتگویی صورت خواهد گرفت یا زمان آن کی خواهد بود.

اسرائیل یکی از سرسخت‌ترین مخالفان توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی (برجام) بود و با احیای برجام هم مخالف است اما می‌‎گوید اگر توافقی جدید حاصل شود که اطمینان ایجاد کند ایران هیچگاه به سلاح هسته‌ای نخواهد رسید، با آن کنار خواهد آمد.

آمریکا و متحدان غربی‌اش در تلاش برای بازگرداندن ایران به مذاکره هستند هر چند در روزهای گذشته دولت جو بایدن اشاره‌هایی کرده که اگر دیپلماسی به جایی نرسد ممکن است توسل به زور را در پیش بگیرد، چیزی که موضع دولت آمریکا را بیش از همیشه به هشدار اسرائیل درباره حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران نزدیک می‌کند.

همزمان با خبر تخصیص بودجه برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران، یک مقام ارشد نظامی که نامش برده نشد به خبرگزاری فرانسه گفت ارتش اسرائیل آماده مقابله با روزی ۲۰۰۰ موشک حزب‌الله می‌شود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از این مقام گفت اسرائیل نمی‌خواهد با حزب‌الله لبنان وارد جنگ شود اما در صورت منازعه ار خود دفاع می‌کند.

او حزب‌الله را “عامل بی‌ثباتی” لبنان دانست.

در روزهای گذشته هاشم صفی‌الدین رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان تهدید کرده بود اگر آمریکا به نقش “بی‌ثبات‌کننده” خود در این کشور ادامه دهد، حزب‌الله نفوذ آمریکا در نهادهای لبنان را قطع خواهد کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates