01.11.2021

ایران احتمال مذاکره مستقیم با آمریکا برای احیای توافق اتمی را رد کرد

بی‌بی‌سی: سخنگوی وزارت خارجه ایران تایید کرده که تاریخ شروع مذاکرات این هفته اعلام می شود
سخنگوی وزارت خارجه ایران تایید کرده که تاریخ شروع مذاکرات این هفته اعلام می شود

ایران احتمال مذاکره مستقیم با ایالات متحده بر سر احیای توافق هسته ای برجام را رد کرده است.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است “آمریکا تلاش خود را کرده تا مانع روابط عادی ایران در حوزه‌های تجاری و اقتصادی با دیگر کشورها شود و آن‌چنان زیاده‌روی کرده که کشورهایی را که با ایران همکاری می‌کردند، مورد فشار قرار داده بلکه متحدان خود را تنبیه کرده است”.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته “تا موقعی که این واقعیت‌ها روی زمین تغییر نیابد تصور نمی‌شود کرد که در هیچ شکل و فرمتی تماسی بین تهران و واشنگتن برقرار شود”.

آقای خطیب زاده مذاکره غیرعلنی با آمریکا به میزبانی عراق را رد کرده و گفته “بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا مدت‌هاست گفت‌وگویی نبوده است. بعد از خروج آمریکا از برجام هم به عنوان کشوری که در آن زمان عضو کمیسیون مشترک برجام بود، برخی ملاقات‌ها بود ولی بعد از آن دیگر تماس و یا ملاقات مستقیم یا غیرمستقیمی نبوده است”.

ایران و آمریکا در بهار سال جاری مذاکرات غیرمستقیمی را در وین با همراهی کشورهای ۱+۴ یعنی دولت های عضو توافق هسته ای برای احیای این توافق آغاز کردند اما در پایان دور ششم مذاکرات، همزمان با اعلام پیروزی ابراهیم رییسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران، این مذاکرات متوقف شد.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران در آخرین دیدار با دولت حسن روحانی از مفاد توافق شده در وین به شدت انتقاد و اعلام کرد که نتایج به دست آمده مورد قبول او نیست.

آیت الله خامنه ای گفته است که توافقات صورت گرفته در مذاکرات وین مورد تایید ایران نیست

در مذاکرات احیای توافق برجام ایران به دنبال رفع تحریم های اعمال شده در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ بوده و آمریکا می خواهد دوباره محدودیت های پیشین را بر برنامه اتمی ایران برقرار کند. هدف از اقدام آمریکا اطمینان از صلح آمیز باقی ماندن برنامه اتمی ایران و عدم انحراف به سوی ساخت سلاح اتمی است.

آقای خطیب زاده درباره مذاکرات غیرمستقیم انجام شده بین ایران و آمریکا گفته است “در مذاکرات وین اعلام شد که گفت‌وگوها برای مطمئن شدن از بازگشت قطعی و متعهدانه و عملی آمریکا به تعهداتش است و لذا ایران و ۱+۴ گفت‌وگو می‌کردند و ۱+۴ و برخی کشورهای اروپایی نیز با آمریکا گفت‌وگو می‌کردند که مطمئن شویم بازگشت آمریکا به برجام با نیت درست و شرایط و جزییات درست انجام می‌شود. این شرایط هنوز تغییر نکرده است”.

علی باقری کنی، معاون سیاسی و مذاکره کننده ارشد اتمی ایران هفته گذشته در بروکسل با مقام های اتحادیه اروپا دیدار کرده بود. وی در پایان ملاقات خود پیش از عزیمت به سوی روسیه، گفته بود که در هفته جاری تاریخ شروع مذاکرات احیای برجام اعلام می شود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران هم امروز تایید کرده که تاریخ شروع مذاکرات این هفته اعلام می شود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای با روزنامه دولتی ایران گفته است برجام “به نفع ایران نبوده” و “شرایط را از قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل علیه ایران هم سخت‌تر کرده است”.

آقای امیرعبداللهیان گفته برخی طرف‌ها می‌خواهند مذاکرات از پایان آخرین دور گفت و گوهای وین آغاز شود اما ایران در حال بررسی است که آیا می‌خواهد به همان نقطه‌ای برگردد که از آن خارج شده یا روش دیگری را اتخاذ کند.

فشارهای بین‌المللی به ایران برای آغاز مذاکرات احیای توافق هسته ای برجام در روزهای اخیر شدت گرفته است.

رهبران چهار کشور آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا هفته گذشته در یک بیانیه مشترک با هشدار درباره “اقدامات تحریک آمیز” ایران مانند تولید اورانیوم با غنای بسیار بالا و تعلل در ادامه مذاکرات، از تهران خواستند تا از فرصت امکان بازگشت آمریکا به توافق برجام استفاده و از “تشدید خطرناک تنش‌ها” جلوگیری کند.

همزمان اسرائیل می گوید تمرین های نظامی خود را برای هدف قرار دادن اهداف اتمی در ایران از سر می گیرد. ایران درباره این اظهارات به سازمان ملل متحد اعتراض کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates