15.11.2021

واکنش‌ها به سخنان کاظم صدیقی؛ ‘نزول باران دعای مسئولان، سیل گناه مردم

بی‌بی‌سی: سخنان دیروز امام جمعه موقت تهران که مشکلات معیشتی و بی‌آبی در ایران را به گردن مردم انداخته بود، بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌های خبری داشت که با تحلیل‌ها و گزارش‌هایی درباره وضعیت اقتصادی و شیوه مدیریت مسئولان ایران همراه بود.

کاظم صدیقی در نمازجمعه تهران گفته بود “اگر اهل کشورها، استان‌ها و شهرها دو بال تقوا و ایمان را داشتند و در وظایف شرعی و مسئولیت‌های سیاسی و اجتماعی خدا را در نظر می‌گرفتند، مبتلا به مشکلات معیشتی و کم آبی نمی‌شدند”.

“حضرات مسئول؛ ما را ببخشید”

روزنامه‌های امروز تهران و شهرستان‌ها در صفحه اول‌شان تیتری به اظهارات کاظم صدیقی اختصاص ندادند و سعی کردند آن را نادیده بگیرند یا اهمیتی به آن ندهند. بعضی از روزنامه‌ها مثل وطن امروز و کیهان به طور گزینشی بخشی از این سخنرانی را که به تعریف و تمجید از دولت ابراهیم رئیسی اشاره داشت، منتشر کردند اما در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری و تحلیلی اظهارات آقای صدیقی همراه با تحلیل و تفسیر شرایط ایران بود.

سایت عصر ایران در مطلبی با عنوان “حضرات مسئول؛ ما را ببخشید که عامل گرانی و خشکسالی هستیم” نوشته “امتحان الهی که فقط شامل حال ما مردم است! الان هم که گناه گرانی به گردن ما افتاد، پس رئیس جمهور و رئیس مجلس می‌خواهیم چه کنیم؟”.

این سایت در ادامه از آقای صدیقی پرسیده: “اگر پرداخت به موقع حقوق کارکنان در دولت آقای رئیسی را به امداد الهی نسبت می‌دهید، نکند که باران رحمت از دولتی سر مسئولان است و سیل و زلزله از معصیت مردم؟”.

یدالله کریمی‌پور فعال رسانه به عنوان یک معلم جغرافیا با مقایسه میزان بارش باران در قم و شهرهای هند از آقای صدیقی پرسیده چرا تفاوت بارش میان این شهرها متفاوت است و از ۵۴ کشور پر باران در دنیا، چرا دین و مذهب ۴۷ کشور اسلام نیست.

از پادکست رد شوید و به خواندن ادامه دهید

پادکست

پادکست

به عبارت دیگر

گفتگو با چهره‌های سیاسی، هنری و ادبی از تلویزیون فارسی بی بی سی.

برنامه ها

پایان پادکست

او با نام بردن از کشورهایی مثل عربستان، کویت، قطر بحرین و مصر نوشته بیشتر کشورهایی که بیابانی و بسیار خشک هستند کشورهای مسلمان هستند. آقای کریمی‌پور در نهایت نتیجه گرفتته که” نخستین گام در جهت انجام تکالیف شرعی این است که مسوولان به دلیل نداشتن مهارت و تخصص، امر کشورداری را به اهل آن بسپارند.”

بعضی از کاربران در توئیتر با انتشار تصاویری از مدرسه علمیه امام خمینی در شمال تهران که موسس و مدیریت آن بر عهده کاظم صدیقی است، از او پرسیده‌اند که این مدرسه “لاکچری” را از کجا آورده است؟

در کنار این نوشته‌ها بسیاری از کاربران ترجیح دادند به جای نوشتن مطلبی در این‌باره، بخش‌هایی از فیلم ” حاجی واشنگتن” ساخته علی حاتمی را منتشر کنند. این فیلم در اولین جشنواره فیلم فجر در سال ۶۱ به نمایش درآمد اما توقیف شد. در بخشی از این فیلم عزت‌الله انتظامی در نقش سفیر ایران در واشنگتن می‌گوید: ” قحطی ست، دوا نیست، مرض بیداد می‌کند، باران رحمت از دولتی سر قبله عالم است و سیل و زلزله از معصیت مردم، میر غضب بیشتر داریم تا سلمانی… خلق خدا به چه روزی افتادند از تدبیرما…”

“دنیا برای رنج است”

این نخستین بار نیست که سخنان آقای صدیقی حاشیه‌ساز شده است. او اول آذرماه سال گذشته نیز در نماز جمعه تهران گفته بود: “اینجا برای رفاه ساخته نشده، اینجا محل رنج است، باید فشارهای اقتصادی را تحمل کرد و گنج بهشت را با رنج دنیا به دست می‌آوریم”.

منتقدانی مثل فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم‌ در گفت‌وگو با خبرگزاری “برنا” ضمن ابراز تعجب از این سخنان، آن را خلاف اسلام دانسته و گفته بود: “هر کس که مردم را به این مسئله دعوت کرد که دنیا را رها کنید و به آخرت بچسبید، مردم بگویند که آقا این دنیا باشد برای ما، شما بروید دنبال آخرت”.

امام جمعه موقت تهران در دی‌ماه سال گذشته در گفت و گو با شبکه قرآن صدا و سیما هم از کسی نقل قول کرده بود که “محمدتقی مصباح یزدی در هنگام غسل داده شدن چشم‌هایش را باز کرده و ‘نگاه مهربانانه‌ای ‘ به آنها داشته است.”

این اظهارات نیز با واکشن‌های گسترده‌ای روبرو شد و حتی صدای طرفداران نظام و نزدیکان به حکومت را در آورد. آقای صدیقی در برابر این انتقادها سرانجام مجبور شد که در ۲۳ دی‌ماه عذرخواهی کند و صحبت خود را غیر دقیق بخواند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates