16.06.2013

گفتگو با چند راس بسیجی؛ فدایی رهبر بودن یعنی چه؟ واقعا شنیدن دارد


جای سپاس و تشکر دارد از مسیح علی‌نژاد او روز به روز دارد کارهایش بهتر و حرفه‌ای تر می‌شود.

متن مصاحبه:
مستندها و برنامه های تلویزیونی و رادیویی زیادی در رسانه های منتقد و حتی مستقل و حرفه ای بیرون ایران ساخته شد و ابعاد مختلف اعتراضات سال ۸۸ بررسی شد. اما معمولا جای بسیجی ها و افرادی که در ستادهای هیاتی و مذهبی کسانی مثل احمدی و نژاد و سعید جلیلی فعالیت می کنند در بسیاری از برنامه ها خالیه. این برنامه گفتگویی است با یکی از بسیجیان فعال در ستاد انتخاباتی سعید جلیلی در تهران که می گوید وقتی می گوییم ما فدایی رهبر هستیم، یعنی فدایی امام زمان هستیم. اگر می خواستیم کسانی که علیه نظام تبیغ می کنند را جمع کنیم کار یک روز مان بود رهبر انقلاب هیچ وقت دستور برخورد ندادند. برای ما سعید جلیلی همان احمدی نژاد بود قبل از جریان انحرافی….

«ما جوانانی هستیم که بر اساس باورهای دینی و اعتقادی و مذهبی مان کاندیدا ها را بسنجیم.
شما دوره قبل حامی چه کسی بودند؟

«از آقای محمود احمدی نژاد.»

آیا آقای جلیلی را ادامه دولت احمدی نژاد می دانید؟
چیزی که در ستادهای آقای جلیلی اتفاق می می افتد یعنی درصدی از طرفداران آقای سیعدی جلیلی همان طرفداران آقای احمدی نژاد هستند ما آقای جلیلی را همان احمدی نژاد سال ۸۴ یا ۸۵ می دانیم یعنی قبل از جریان انحرافی.
از همان روزهای خرداد ۸۸ که طرفداران احمدی نژاد به خیابان آمده بودند تصاویر نشان می داد که طبقه فکری کاملا متفاوت جامعه روبروی هم قرار گرفته بودند. و اما به چه دلایلی گرد سیاستمدارن کمتر شناخته شده ای مثل احمدی نژاد و امروز سعید جلیلی می شوند؟

آقای جلیلی آمده گفته بنده تنها آمده ام و می خواهم ظرفیت ها را آزاد کند. می خواهد این ظرفیت ها را آزاد کند، می خواهد کار را بدهد به افراد جوان تر، نوتر، همه این جمعیتی که آمده اند افراد مذهبی، مسجدی و بسیجی هستند که به صورت خودجوش دارند حمایت می کنند.

مگر ممکن است که بسیج سازمان دهی شده نباشد؟ پایگاه های بسیج هستند که هزینه می کنند برای این تجمعات.. درست است؟

«بسیج یک نهاد مردمی است. و کاملا هم سازماندهی تشکیلاتی نداریم برای کار سیاسی. اینها خودشان بر اساس نشخیص سیاسی خودشان چون آقای جلیلی را یک چهره انقلابی می دانند از اوحمایت می کنند.»

حامیان فکر و معنوی این بسیجان چه کسانی هستند؟ چهرههای شناخته شده حامی جلیلی کسانی مثل آیت الله مصباح، آیت الله خراسانی و یا حجت الاسلام پناهیان هستند.

فعالین ستاد انتخاباتی احمدی نژاد و سپس جلیلی را چه طبقه ی اجتماعی از جامعه تشکیل می دهند؟

«ما بیشتر جوانایی که این ستادها می روند بیشتر بین هجده تا سی سال هستند.»

این جوان ها از کدام طبقه اجتماعی کشور هستند؟
«حدود شصت تا هفتاد درصد از طیف متوسط به پایین هستند یعنی بیشتر جوانان مستضعف هستند. آنهایی که مشکلات زیادی دارند طرفدار جلیلی هستند. جوانان شمال تهران را با جوان جنوب تهران یا جوانانی که پولدار و غیر پولدار هستند را نمی توانیم از لحاظ تفکری جدا کنیم و بگوییم کسانی که بالای شهری هستند ضد نظام هستند و کسانی که جنوب شهری هستند موافق نظام هستند. ما می بینیم محلههای بالای شهر امکانات دارد، پارک دارد سینما دارد ولی جنوب شهر اینها را ندارد. ما می گوییم فرق مردم بالای شهر تهران و جنوب تهران چه هست ما می خواهیم عدالت را برقرار کنیم یعنی می خواهید آن کسی که جنوب تهران زندگی می کند را برسانیم به آنجایی که جوانان در بالای شهر دارند زندگی می کنند.»

همین شعارها را آقای احمدی نژاد داد که فاصله طبقاتی میان مردم برداشته شود، واقعا این فاصله طبقاتی برداشته شده؟
«من می گویم گام بلندی برداشته شده».

خودتان در تهران دارید زندگی می کنید آیا از وضعیت معیشت و اقتصادی مردم در دوره احمدی نژاد راضی تر هستید یا دوره خاتمی؟

«خب وقتی….والله این سوال…خب شرایط فرق می کند. خب دیگه شرایط فرق می کند . من فکر می کنم اگر الان هم آقای خاتمی رییس جمهور بود همین مشکلات پیش می آمد. ما زمان خاتمی در برابر غرب سازش کردیم. یعنی از حق مان گذشتیم یعنی دو سال در تاسیسات هسته ای را بستیم. خب معلوم است که تحریم نمی شویم ولی وقتی روی حق مان می ایستیم خب معلوم است که غرب ما را تحریم می کند».

من سوالم را تکرار می کنم با این شرایطی که به وجود آمد از وضعیت زندگی شخصی خودتان و وضعیت معیشت مردم خودتان راضی هستید؟

«شکی نیست…ببینید اگر ما می خواهیم وضعیت زندگی را در قیمت گوجه فرنگی و پنیر و این جور چیزها بدونیم که واویلا است اما اگر بخواهیم واقعیت های جامعه را ببینیم وضعیت خیلی بهت از گذشته است، تورم هست، شکی نیست اما می شود این مشکلات را حل کرد.»

اما زنان کجای کمپین های حمایتی از سعید جلیلی ایستاده اند؟ در تجمعی که من دیدم اصلا زنان حضور نداشتند…
«در این تجمع زنان بودند اما به دلیل ازدحام بیش از حد مردها زنان پشت صحنه ایستاده بودند در مسجد اهواز نیز سالن شبستان مسجد پر شده بود از مردها و ولی خواه ناخواه، در بیرون مسجد زنان قرار داشتند.»

اگر آقای جلیلی به قدرت برسند باز هم زنان بیاد بروند بیرون؟

«به نظر بنده در تفکرهای انقلابی، مذهبی و دینی جایگاه زن خیلی بالاتر از تفکرهای غیر مذهبی است. آقای جلیلی می گوید نقش مادر در ایجاد فرهنگ است. وقتی می گوید مادر یعنی خانواده. یعنی وقتی یک تفکری در جامعه شکل می گیرد اینها بر اساس تربیت خانواده آن فرد است که رهبری آن خانواده بر عهده مادر است.»

در فیلم حمایتی سعید جلیلی زنی می آید و خطاب به او می گوید شما قسم می خورید که جان فدایی رهبر هستید. وقتی می گویند فدایی رهبر دقیقا یعنی چی؟

«وقتی می گوییم فدایی رهبر یعنی فدایی دین شدن. ما عقیده مان این است که در غیبت کبرای امام زمان رهبری جامعه اسلامی به عهده ولی فقیه است. پس ما پیروی از رهبر را پیروی از امام زمان می دانیم. یعنی اگر می گوییم فدایی رهبر یعنی فدایی امام زمان.»

یعنی اگر آقای خامنه ای مثل همان نماز جمعه روز ۲۹ خرداد ۸۸ حضور و اعتراض بخش زیادی از مردم را نفی بکنند، شما به عنوان بسیجی و فدایی رهبر در برابر آن بخش دیگری از مردم که معترض هستند می ایستید؟
«رهبری هم، ما رهبر انقلاب هم هیچ وقت دستور جمع کردن برای نظام کاری ندارد. شما خودتان می دانید که اگر قرار باشد این جمعیت جنبش سبزی یا این مردمی که دارند علیه نظام تبلیع می کنند، اگر بخواهیم جمع شان کنیم کار یک روز هم نیست. یعنی جمع کردن اینها برای نظام کاری ندارد. پس می دونید که نظام دارد با اینها مدارا می کند، برخوردی نمی کند».

ولی روزهایی که مردم معترض در خیابان بودند بسیجان جوانی هم در خیابان بودند که هنوز پشت لب شان هم سبز شده بود ولی باتوم در دست داشتند؟

«ببینید خانم ما نیروهای خودسر زیاد داریم ، این نیروهای خودسر را نباید به بسیج نسبت داد. بیشتر توی کار جذب هستیم. جذب هم بر اساس فرهنگ و بصیرت افزایی است نه باتوم.».

جوانان ایرانی، بسیجی باشند یا غیر بسیجی معمولا قبل از انتخابات سهم برابر تری در خیابان های ایران دارند…..اما بعد از انتخابات خیابان تبدیل به خاطره تلخی برای بسیاری از جوان های ایرانی شد که بسیجی نبودند. حالا شما صحبت های یکی از بسیجیان را از اینجا از خبرساز شنیدید اما اینکه چقدر جوان های ایرانی که شبیه به او فکر نمی کنند در رسانه ملی و رسمی ایران این فرصت و آزادی رو دارند تا دغدغه هاشان را بیان کنند داوری با شماست:
تا جمعه ای دیگر و خبرسازی دیگر………

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates