18.11.2021

وزیر دفاع آمریکا ایران را تهدید کرد: از خود و متحدانمان حفاظت می‌کنیم

بی‌بی‌سی: لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، ایران را “چالش جدی” برای امنیت کشورهای منطقه و آمریکا توصیف کرده و گفته ضمن حمایت از هر نوع توافق جدید هسته‌ای، در مقابل تهدیدهای ایران خواهد ایستاد.

آقای آستین پیش از سفرش به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس گفته از تلاش‌های دیپلماتیک جو بایدن برای توافق احیای برجام حمایت می‌کند اما “ایران فراتر از برنامه هسته‌ای چالش امنیتی جدی” برای منطقه است و آمریکا “برای دفاع از خود و متحدانش در مقابل این تهدید می‌ایستد.”

همزمان با این اظهارات کشورهای “شورای همکاری خلیج [فارس]” در بیانیه‌ای مشترک با آمریکا از برنامه موشکی و هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

وزیر دفاع آمریکا در سخنانش تاکید کرد: بگذارید شفاف باشم. ما از خودمان منافع و شرکای خود در مقابل تهدیدهای ایران و متحدان آن دفاع می‌کنیم.

آقای آستین قرار است امروز ۱۸ نوامبر سفرش به امارات متحده عربی و بحرین را آغاز و با مقام‌های سیاسی و نظامی دو کشور دیدار کند. او اشاره کرده که این سفر زمانی برگزار می‌شود که “ایران به تنش‌ها در منطقه می‌افزاید.”

در منامه، پایتخت بحرین قرار است وزیر دفاع آمریکا در اجلاس سالانه موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک درباره امنیت و ثبات منطقه با حضور وزرای دفاع و مقام‌های بلندپایه کشورهای منطقه خاورمیانه شرکت کند.

ایران حضور آمریکا و اخیرا حضور فعال‌تر اسرائیل در خلیج فارس را تهدیدی امنیتی برای خود می‌داند.

از پادکست رد شوید و به خواندن ادامه دهید

پادکست

به عبارت دیگر

گفتگو با چهره‌های سیاسی، هنری و ادبی از تلویزیون فارسی بی بی سی.

برنامه ها

پایان پادکست

شب گذشته آمریکا و متحدان عرب آن در منطقه خلیج فارس با انتشار بیانیه‌ای، ایران را به ایجاد یک “بحران هسته‌ای” و “بی‌ثبات کردن” خاورمیانه با موشک‌های بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین متهم کردند.

بیانیه بعد از نشست نماینده آمریکا با گروه کاری “شورای همکاری خلیج [فارس]” منتشر شد که در عربستان سعودی تشکیل شده بود.

در این بیانیه آمده است که “همه شرکت کنندگان دولت جدید ایران را به غنیمت شمردن فرصت دیپلماتیک جاری” که گفت و گوهای وین فراهم آورده تشویق می‌کنند و از این کشور می‌خواهند “مانع مناقشه و بحران” شود.

گفت‌و‌گوهای غیرمستقیم میان آمریکا و ایران در وین اتریش با شرکت سایر طرف‌های برجام بعد از انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران معلق ماند، اما ایران اکنون با از سرگیری آن در اواخر ماه جاری موافقت کرده است. هدف این گفت‌و‌گوها احیای برجام است.

در بیانیه نمایندگان آمریکا، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، بحرین، عمان و کویت آمده است: “ایران گام هایی برداشته که هیچ کاربرد غیرنظامی ندارد و کاربرد مهم آن برنامه هسته‌ای نظامی است.”

این کشورها همچنین آنچه را که “طیفی از سیاست های پرخاشگرانه و خطرناک ایران از جمله اشاعه و استفاده مستقیم از موشک‌های پیشرفته بالستیک” عنوان کردند، محکوم کردند.

آنها گفتند که “حمایت ایران از شبه نظامیان مسلح در سراسر منطقه و برنامه موشک‌های بالستیک آن تهدیدی فاحش متوجه امنیت و ثبات منطقه می‌کند.”

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در این دیدار آمریکا را در جریان “تلاش‌های خود برای ایجاد کانال‌های دیپلماتیک موثر با ایران برای کاهش تنش با این کشور” قرار دادند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates