25.11.2021

مدیرکل آژانس پس از سفر به تهران: مذاکرات با ایران به هیچ نتیجه‌ای نرسید


بی‌بی‌سی: مدیرکل آژانس دیروز با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در تهران ملاقات کرده بود

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ساعاتی پس از پایان سفر روز گذشته خود به ایران اعلام کرد که نتوانسته در مذاکراتی که در تهران با مقام های ایرانی داشته به نتیجه برسد و این گفت‌وگوها بی‌نتیجه باقی ماند.

آقای گروسی روز گذشته در تهران با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه دیدار کرده بود. مدیر کل آژانس در سفر به تهران بر خلاف اغلب موارد گذشته، با رئیس جمهور ایران دیداری نکرد.

با اینکه مدیرکل آژانس دیدارش از تهران را بی نتیجه خوانده اما مذاکرات در تهران را “حرفه‌ای” توصیف و از اصل برقرار بودن تماس با مقام های ایرانی ابراز خرسندی کرد.

او گفت سعی کرده راه حل های جدیدی برای حل و فصل اختلافات پیدا کند اما نتیجه مورد دلخواه به دست نیامد. به گفته آقای گروسی آژانس باید با ایران به توافق برسد اما چنین توافقی دیروز در تهران به دست نیامد.

او گفت که به تلاش های خود برای رسیدن به توافق با ایران تا جایی که به وظایفش به عنوان مدیرکل آژانس مربوط می شود، ادامه خواهد داد.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی. آقای گروسی اظهارات روز گذشته طرف ایرانی را درباره اینکه آژانس برخی از سئوالات خود را کنار گذاشته، رد کرد

او گفت که به عنوان مدیرکل آژانس نمی‌تواند تضمین کند که این نهاد از فعالیت های اتمی ایران اطلاعات کاملی دارد.

آقای گروسی اظهارات روز گذشته محمد اسلامی که گفته بود “به توافقاتی با آژانس رسیدیم” را رد کرد.

آقای اسلامی در کنفرانس خبری دیروز خود با آقای گروسی که در محل سازمان انرژی اتمی ایران برگزار شد گفته بود که آژانس سئوالاتی از ایران دارد که مدارک آن از “سوی دشمنان ما” منتشر می شود. به گفته وی “به این سوالات پاسخ داده شده و بخش‌هایی مانده است”.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفته بود که بخش‌هایی از این سئوالات “مربوط به مسائل بسته شده گذشته است” که به گفته وی در توافق هسته ای برجام “به آنها پرداخته و بسته شده است”.

آقای اسلامی گفته “ما امروز تفاهم کردیم این موارد را خاتمه بدهیم و با رویه‌ای که اتخاذ خواهیم کرد که مذاکرات آن هم هنوز ادامه دارد، این موارد تداوم پیدا نکند”.

مدیرکل آژانس با رد اظهارات آقای اسلامی گفته است که هیج توافقی در تهران در روز گذشته به دست نیامد.

آقای گروسی که همزمان با اجلاس فصلی شورای حکام به تهران سفر کرده بود، گفت که انتظار دارد از ایران خواسته شود تا همکاری کاملی با آژانس داشته باشد.

جلسه شورای حکام تا روز جمعه این هفته ادامه دارد و قرار است مذاکرات اتمی بین ایران و گروه ۱+۴ با حضور غیرمستقیم ایالات متحده از هفته آینده در وین آغاز شود.

آمریکا اعلام کرده که در صورت شکست مذاکرات احیای توافق هسته ای، اقدامات جایگزین در برابر ایران در پیش خواهد گرفت که به گفته وزیر دفاع این کشور گزینه نظامی هم یکی از آنهاست.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، هم گفته است که این کشور از توافق احتمالی هسته‌ای آمریکا با ایران تبعیت نخواهد کرد و تعهدی نسبت به آن نخواهد داشت. آقای بنت گفته که “مقابله اسرائیل با رژیم ایران به معنی ایستادن در برابر یک رژیم اسلامگرای تندرو است که در پی برتری‌جویی شیعه زیر چتر تسلیحات اتمی است.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates