27.11.2021

تجمع اعتراضیِ شبانه در اصفهان؛ «بیش از ۱۲۰ نفر بازداشت شدند»


رادیوفردا: گزارش‌ها و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از شهر اصفهان حاکی از ادامه درگیری بین نیروهای امنیتی با شهروندان معترض در شامگاه جمعه پنجم آذر در این شهر است و یک نهاد حقوق بشری نیز می‌گوید بیش از ۱۲۰ نفر در جریان اعتراضات این روز بازداشت شدند.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که اعتراضات به صورت تجمع‌های شبانه در برخی از نقاط شهر اصفهان ادامه داشته است و معترضان شعارهایی از جمله «‌مرگ بر دیکتاتور» سر داده‌اند.

در همین حال فرمانده نیروی انتظامی استان اصفهان در خصوص تعداد دستگیر شدگان در اعتراضات روز جمعه اصفهان گفته است:«تعداد بازداشتی‌های امروز محدود است و هنوز جمع بندی نشده اما تا فردا تعداد آنها اعلام می‌شود.»

محمدرضا میرحیدری در ادامه گفته است که «با مسببان التهاب در اصفهان»، پس از شناسایی، برخورد می‌شود.

با این حال، سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید در اعتراضات روز جمعه در اصفهان بیش از ۱۲۰ نفر بازداشت و به زندان دستگرد منتقل شدند.

سازمان حقوق بشر ایران همچنین می‌گوید٬ سه نفر از معترضان نیز بخش «بهداری و سردخانه» زندان منتقل شدند، «که احتمال میرود کشته شده باشند.»

گزارش‌ها حاکی است که روز جمعه نیروهای امنیتی کوشیدند تا مانع ورود شمار بیشتری از معترضان به بستر خشک زاینده‌رود شوند. در همین حال درگیری بین نیروهای امنیتی و معترضان به سطح به خیابان‌های شهر کشیده شد.

ویدیوها و تصاویر منتشر در شبکه های اجتماعی نشان می‌دهند که نیروهای امنیتی به سوی معترضان به ناکارآمدی مدیریت آب‌رسانی در اصفهان تیرهای ساچمه‌ای و گاز اشک‌آور شلیک کردند.

در همین حال ویدئوهایی هم منتشر شده است که حاکی از زخمی و مجروح شدن مردم در جریان درگیری‌های روز جمعه و انتقال آنها به درمانگاه است.

تصاویر ویدیویی و عکس منتشر شده از اعتراضات روز جمعه نشان می‌دهند که شماری از معترضان هدف گلوله‌های ساچمه‌ای پلیس قرار گرفته‌اند.

فرمانده نیروی انتظامی اصفهان در مصاحبه با شبکه خبر ایران اذعان کرد که در اعتراضات روز جمعه «تعدادی از مردم» زخمی شدند. وی همچنین گفته است، تعدادی از نیروی‌های انتظامی نیز مصدوم شدند.

در همین حال، گزارش‌هایی از قطع اینترنت همراه در بخش‌های مرکزی شهر اصفهان از جمله محدوده خیابان بزرگمهر و خیابان‌های اطراف پل خواجو منتشر شده است.

در همین زمینه سایت نت‌بلاکز که اختلال و قطع اینترنت در جهان را رصد می‌کند جمعه کاهش دسترسی به اینترنت در ایران را از بامداد روز پنجشنبه در بخش‌هایی از ایران تایید کرد.

نت‌بلاکز می‌گوید این اختلال و کاهش دسترسی تاثیر اساسی داشته است و احتمالا با اعتراضات علیه سیاست‌های مدیریت آب حکومت جمهوری اسلامی مرتبط باشد.

در همین حال، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم گفته است که گزارش‌ها و تحولات اخیر در مورد اعتراضات به مساله کم‌آبی در مناطق مختلف ایران را دنبال می‌کند.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، به بخش فارسی صدای آمریکا گفته است: «سوء مدیریت منابع آبی و سهل‌انگاری طی سال‌های متمادی از سوی دولت‌های ایران وضعیت به‌بار آمده در نتیجه بدترین خشکسالی را که ایران در ۵۰ سال گذشته با آن مواجه بوده، وخیم‌تر کرده است.»

این سخنگو همچنین اضافه کرد: «مردم ایران حق دارند تا آزادانه سرخوردگی و استیصال خود را ابراز داشته و از دولت پاسخ بخواهند».

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates