28.11.2021

رئیس پیشین انرژی اتمی ایران: با وجود فتوای رهبر درباره سلاح هسته‌ای، محسن فخری زاده در ارتباط با آن ‘سیستم ایجاد کرده بود’


بی‌بی‌سی: رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران گفته “اسم تشکیلاتی که این اواخر دست محسن فخری‌زاده بود سازمان پژوهش‌ها و نوآوری دفاعی (سپند) یا پژوهش‌های نوین دفاعی بود”

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران گفته “اسم تشکیلاتی که این اواخر دست محسن فخری‌زاده بود سازمان پژوهش‌ها و نوآوری دفاعی (سپند) یا پژوهش‌های نوین دفاعی بود”

فریدون عباسی دوانی، نماینده مجلس و رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران در سالگرد ترور محسن فخری زاده معاون وزارت دفاع و فرد پشت پرده برنامه اتمی ایران گفته است که او علیرغم فتوای آیت الله علی خامنه ای در حرام بودن تولید، نگهداری و به کارگیری سلاح اتمی، برای آن “سیستم ایجاد کرده بود”.

آقای عباسی در سالگرد ترور محسن فخری زاده که سال گذشته در حومه تهران به رگبار بسته شده، به روزنامه دولتی ایران چاپ تهران گفته است “تحفظ ما درباره سلاح هسته‌ای بر اساس فتوای صریح رهبر معظم انقلاب بر حرمت سلاح هسته‌ای کاملاً مشخص است منتها فخری‌زاده این سیستم را ایجاد کرده بود و مسأله‌اش هم فقط دفاع از کشور خودمان نبود. زیرا کشور ما پشتیبان جبهه مقاومت است و وقتی شما وارد این مسائل بشوید، صهیونیست‌ها حساس می‌شوند.”

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران گفته “فقط هم آقای فخری‌زاده نبود. مدیران دیگر مجموعه ما هستند که این خصوصیات را دارند. دشمن تشخیص داد که آقای فخری‌زاده شاخصه‌ای دارد که باید حذف فیزیکی بشود. دنبال دیگران هم هستند و هر وقت دستشان برسد و اولویت پیدا کنند، نفرات ما را حذف می‌کنند”.

آقای عباسی دوانی توضیح بیشتری درباره “سیستم” نداده است.

مقام های ایرانی اصطلاح “مقاومت” را در اشاره به گروه‌های شبه‌نظامی مسلحی که با اسرائیل مبارزه می‌کنند، به کار می‌برند. ایران از عمده این گروه ها حمایت می کند.

رئیس پیشین سازمان اطلاعاتی اسرائیل مدتی پس از ترور آقای فخری زاده گفته بود که ماموران این سازمان سال ها او را تحت نظر داشتند.

محسن فخری‌زاده؛ از همراهی با تهرانی مقدم، برنامه موشکی و هسته‌ای ایران تا ترور
تاکید پسرِ فخری زاده بر ‘ابهامات زیاد’ ترور
روایتی تازه از ترور محسن فخری زاده با ‘تیربار یک تنی موساد’


محسن فخری زاده سال گذشته در حومه تهران ترور شد

فریدون عباسی دوانی که امروز ششم آذر (۲۷ نوامبر) از “درست کردن سیستم” برای سلاح اتمی توسط آقای فخری زاده خبر داده، هم اکنون نماینده مجلس شورای اسلامی است.

آقای عباسی دوانی گفته “اسم تشکیلاتی که این اواخر دست آقای فخری‌زاده بود سازمان پژوهش‌ها و نوآوری دفاعی (سپند) یا پژوهش‌های نوین دفاعی بود. این یعنی اگر کسی بخواهد در نوآوری دفاعی کار کند، گستره وسیعی از علم و فناوری را لازم دارد. هسته‌ای، موشکی و الکترونیک و… خود به خود از دل این بیرون می‌آید”.

اسرائیل بر اساس اسناد اتمی که از ایران سرقت کرده می گوید که محسن فخری زاده از جمله افرادی بوده است که در زمینه تولید سلاح هسته ای تا یک مقطع زمانی مشغول به فعالیت بوده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی هم بر اساس پرونده ای که نام آن “ابعاد احتمالا نظامی برنامه اتمی ایران” نام دارد، می گوید ایران از اوایل دهه ۸۰ شمسی برنامه تولید سلاح اتمی را کنار گذاشته است.

برخی از منابع اسرائیلی می گویند که این برنامه همان اقداماتی است که تحت نظر محسن فخری زاده پیگیری می شده است.

اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی درباره نقش آقای فخری زاده در “ایجاد سیستم” برای سلاح اتمی در حالی است که دور هفتم مذاکرات احیای توافق هسته ای برجام قرار است دو روز دیگر پس از ۵ ماه وقفه در وین از سرگفته شود.

هدف از احیای برجام اطمینان از دور ماندن ایران از برنامه ساخت سلاح اتمی است. مقام های ایرانی می خواهند که در جریان احیای توافق اتمی، تحریم های هسته ای آمریکا رفع شود.

اسرائیل گفته است بی اعتنا به این توافق، سیاست خود را برای مبارزه با برنامه اتمی ایران ادامه خواهد داد.

بازتاب ترور محسن فخری‌زاده در نشریات جهان

مذاکرات احیای برجام؛ امیرعبداللهیان: ‘همه مقدمات را برای یک توافق خوب و سریع فراهم کرده‌ایم’

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates