02.12.2021

تعداد بازیکنان بازی‌های رایانه‌ای در ایران «بیش از ۳۰ میلیون» نفر است


رادیوفردا: به گفته رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ایران، تعداد بازیکنان بازی‌های دیجیتال در کشور به بیش از ۳۰ میلیون نفر رسیده و این بازیکنان روزانه به‌ طور میانگین ۹۳ دقیقه بازی ‌می‌کنند.

صادق پژمان روز پنج‌شنبه، ۱۱ آذر، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با اشاره به این که تعداد گِیمِرها یا بازیکنان بازی‌های دیجیتال در ده سال گذشته در ایران دو برابر شده گفت که تعداد گیمرهای ایرانی در سال ۱۳۹۸ به ۳۲ میلیون نفر رسیده و این رقم در حال افزایش است.

آقای پژمان در ادامه با اشاره به این که از هر صد ایرانی، ۳۸ نفر بازی‌های یارانه‌ای بازی می‌کنند، گفت در ‌صورتی‌ که به‌ازای هر ایرانی، سرانه مصرف برای بازی‌های یارانه‌ای در نظر بگیریم، این سرانه در ایران ۳۵ دقیقه در روز است و گیمرها، روزانه به‌طور میانگین ۹۳ دقیقه بازی ‌می‌کنند.

اقبال به بازی‌های یارانه‌ای در ایران در حالی افزایش است که قوانین حق نشر در ایران برای حفاظت از محصولات فرهنگی خارجی بسیار ناقص‌ هستند و بیشتر بازی‌های رایانه‌ای رایج در ایران هم معمولاً نسخه‌های «دزدی» هستند.

خبرگزاری فرانسه در گزارش میدانی که اسفند ۱۳۹۹ از وضعیت بازی‌های یارانه‌ای از تهران منتشر کرد، آورده بود که فروشگاه‌ها در ایران برای دست یافتن آسان‌تر و ارزان‌تر به بازی‌های رایانه‌ای با استفاده از وی‌پی‌ان یا روش‌های دیگر، محل خرید خود را خارج از کشور نشان می‌دهند و سپس با کارت‌های اعتباری یا کارت‌های هدیه خارجی، این بازی‌ها را خریداری کرده و دسترسی به آنها را بین ۲۰ تا ۶۰ درصد قیمت واقعی همزمان به چندین بازیکن می‌فروشند.

بر اساس این گزارش قیمت اصلی این بازی‌ها در بازار غیررسمی ایران معمولاً ۶۰ دلار یا بیشتر است، در حالی که حداقل درآمد ماهانه ایرانیان ۲۵ میلیون ریال یا حدود ۱۰۰ دلار بوده است.

به گفته مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هزینه‌کرد بازیکنان ایرانی برای بازی به‌طور متوسط تا پایان سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان بوده و در سال بعد از آن به ۱۹۰۰ میلیارد تومان می‌رسد و این عدد در سال ۱۴۰۱ به بیش از دو هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates