21.12.2021

وزارت خارجه می‌گوید «حسن ایرلو» به دلیل کرونا «به شهادت» رسید؛ سفیر ایران در یمن چه کسی بود؟

روزاروز: همین چندروز پیش بود که گفته شد این سفیر با اجازه عربستان، با یک هواپیما به عراق رفته
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه از درگذشت حسن ایرلو، سفیر جمهوری اسلامی ایران نزد دولت نجات ملی یمن در اثر ابتلا به کرونا خبر داد.
به گفته خطیب‌زاده ایرلو «از جانبازان شمیایی جنگ بود که در محل ماموریت خود به کرونا مبتلا شد».
او ادامه داده که «به دلیل همکاری دیر هنگام برخی کشورها، متاسفانه در شرایط نامناسبی به کشور بازگشت و به‌رغم به کارگیری همه مراحل درمانی برای بهبود وضعیت بیماری ایشان، سحرگاه امروز به فیض «شهادت» نایل آمد».

انتقال سفیر با وساطت
چند روز پیش در پی ابتلای ایرلو به کرونا، به دلیل محاصره هوایی یمن از سوی ائتلاف به رهبری عربستان، امکان پرواز و انتقال او توسط هواپیماهای ایرانی وجود نداشت و نهایتا با وساطت عراق و عمان، یک هواپیمای خطوط هوایی عراق ایرلو را از صنعا به بغداد و از آنجا به تهران منتقل کرد.
او آبان پارسال به عنوان سفیر تام‌الاختیار و فوق‌العاده جمهوری اسلامی نزد دولت نجات ملی یمن به صنعا رفته بود.
پس از آغاز جنگ ۲۰۱۵ یمن، ایرلو به عنوان معاون دستیار ویژه وزیر خارجه در امور یمن و همچنین مسئول میز یمن در وزارت خارجه فعالیت می‌کرد. او همچنین هماهنگ‌کننده کمک‌های ایران به یمن پس از آغاز جنگ (اعزام هواپیما‌های کمک رسانی و کشتی نجات و پس از آن کمک رسانی با هماهنگی سازمان ملل و …) نیز بود.

دفاع نماینده مجلس از سابقه نظامی برخی سفرا
پس از معرفی او به عنوان سفیر ایران در یمن، ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با «خانه ملت» گفت که «سابقه نظامی برای برخی سفیرها موضوعی طبیعی و بنا به تصمیم هر کشوری است. حسن ایرلو سوابق قابل توجهی در منطقه داشته و نسبت به مسائل منطقه و به ویژه کشور یمن اشراف بسیار بالایی دارد».

ادعای آمریکا: عضو نیروی قدس است
بنا به ادعای ایالات متحده، ایرلو از اعضای نیروی قدس سپاه بوده و به همین دلیل آذر سال گذشته تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفت.
پس از تحریم شدن ایرلو، مایک پمپئو وزیر خارجه وقت آمریکا در توییتی مدعی شد که «امروز آمریکا تحریم‌هایی را علیه حسن ایرلو، یک افسر نیروهای قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران… اعمال کرد».

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates