02.01.2022

یک منبع ایرانی عقب‌نشینی تهران از برخی خواسته‌هایش در مذاکرات وین را تایید کرد


رادیوفردا: پایگاه خبری نور نیوز، نزدیک‌به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، در گزارشی نوشته است که اخبار مربوط به اینکه «روسیه و چین، ایران را متقاعد کرده‌اند برخی خواسته‌های حداکثری خود [در مذاکرات وین] را کنار بگذارد» درست است.

این وب‌سایت نوشته است این رویکرد به معنای « تن دادن مطلق» به نظرات روسیه و چین نیست، بلکه ایران با «با مشورت روسیه و چین» پیشنهادهایش را تعدیل کرد. این وب‌سایت همچنین برخی رسانه‌ها را متهم کرد که «روایت واونه‌ای» از مذاکرات می‌دهند تا نشان‌ دهند مذاکره‌کنندگان ایرانی توسط روسیه و چین راهبری می‌شوند.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین، روز ۸ دی‌ماه، در نشریه فارین‌پالیسی نوشت که روسیه و چین ایران را وادار کرده‌اند که برخی خواسته‌های حداکثری خود را کنار بگذارد و گفت‌وگوهای وین بر اساس پیش‌نویسی که در شش دور مذاکره با دولت روحانی به دست آمده بود، شروع شود.

مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی در هفته‌های اخیر بارها اعلام کرده‌اند که پیشنهادهای جدیدی برای مذاکره و احیای برجام دارند که بیشتر معطوف به برداشته‌شدن تحریم‌ها است و بر همین اساس خواستار کنار گذاشتن پیش‌نویس قبلی که به پیش‌نویس ژوئن مشهور شده است، شده بودند.

علاوه بر انتشار مقاله آقای اولیانوف، او تصویری حاشیه‌برانگیز از جلسه‌ای با راب مالی، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا که به صورت غیرمستقیم در مذاکرات حضور دارد، منتشر کرد که در حال مذاکره درباره برجام بودند.

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی این تصویر را تداعی‌کننده عکس معروف استالین، روزولت و چرچیل در تهران سال ۱۳۲۰ دانسته‌اند. شاه ایران اساسا به آن نشست دعوت نشده بود و از این رو تصویر یادشده برای بسیاری از ایرانیان به نمادی از تحقیر ملی تبدیل شده و کاربران تصویر اولیانوف و مالی را مانند آن تصویر ارزیابی کرده بودند.

حسین علایی، از فرماندهان سابق سپاه پاسداران، نیز روز گذشته در یادداشتی که در روزنامه جمهوری اسلامی منتشر شد، با اشاره به سفر ابراهیم رئيسی به روسیه که قرار است به زودی انجام شود، از رویکردهای روسیه در قبال ایران از جمله در پرونده هسته‌ای انتقاد کرد و نوشت: «روسیه همیشه از برگ ایران در حل مسائل خود با آمریکا استفاده کرده و «هیچگاه ایران را متحد استراتژیک خود تلقی نکرده است».

دور هشتم مذاکرات احیای برجام که در وین در جریان بود، ظهر روز پنج‌شنبه ۹ دی، به‌دلیل فرا رسیدن تعطیلات پایان سال میلادی به‌مدت سه روز متوقف شد و قرار است از روز دوشنبه، ۱۳ دی‌ماه از سر گرفته شود.

در روزهای گذشته کشورهای شرکت‌کننده در مذاکرات احیای برجام وضعیت مذاکرات را «اضطراری» توصیف کردند و وزارت خارجه آمریکا نیز صحبت درباره پیشرفت مذاکرات را «زود» دانست ولی علی باقری، رئیس هیات ایرانی روند مذاکرات را «مثبت» توصیف کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، اما گفته است در دور اخیر مذاکرات برخی پیشرفت‌ها به دست آمده ولی این پیشرفت‌ها «بسیار آهسته‌تر» از گام‌های شتاب‌گیرنده هسته‌ای ایران است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates