05.01.2022

فاضل میبدی: طلبه‌ها به خاطر فحش و متلک‌های مردم، لباس روحانیت نمی‌پوشند

رادیوفردا: یک عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشگاه می‌گوید بسیاری از طلاب به دلیل «متلک یا فحش» از سوی مردم، کمتر با لباس روحانیت در مجامع عمومی ظاهر می‌شوند.

محمدتقی فاضل میبدی به صراحت گفته که در جامعه امروز ایران، «نگاه مردم به روحانیت، نگاه بدی است» و مردم وضع موجود را به «حساب روحانیت می‌گذارند.»

به گفته او: «بسیاری از طلابی که می‌خواهند به بازار بروند، خریدی دارند، یا کاری دارند یا می‌خواهند به مغازه‌ای بروند، سعی می‌کنند با لباس روحانیت نروند، برای اینکه مردم متلک یا فحش می‌دهند.»

به گفته وی، روحانیت کمتر با لباس روحانی در مجامع عمومی ظاهر می‌شود که «معذب نشود. روحانی در تاکسی می‌نشیند، مردم متلک می‌گویند. مردم گرانی و تمام مشکلات را از چشم روحانیت می‌بینند.»

این روحانی به این دلایل نتیجه‌گیری کرده که «به این سادگی نمی‌توان آن رابطه‌ای را که سابق بر این میان روحانیت و مردم بود و خدشه‌دار شد، اصلاح کرد.»‎

پیش از این نیز گزارش‌ها و تصاویر و ویدیوهایی از برخورد اعتراضی برخی شهروندان با روحانیون در اماکن عمومی منتشر شده بود.

اظهارات این روحانی پس از آن مطرح می‌شود که در شهر قم، طلبه جوانی که به زنی به دلیل حجاب وی امر به معروف» کرده بود، عمامه‌اش از سوی آن زن لگد شد.

در ویدیویی که با عنوان «زیر لگد گرفتن عمامه‌ یک آخوند مزاحم» در شبکه‌های اجتماعی از سوی یک شهروند از قم منتشر شد، مشاهده می‌شود که یک طلبه با عصا به زنی حمله کرده و به او می‌گوید حجابت را رعایت کن. زن هم در پاسخ، عمامه‌ او را می‌کَند و زیر پایش لگد می‌کند.

اواخر فروردین سال جاری نیز انتشار یک کلیپ که در آن یک جوان در جریان گفت‌وگو با فردی که لباس روحانی به سر دارد، به او سیلی می‌زند، حاشیه‌ساز شد.

وب‌سایت خبرآنلاین هم در سال‌ ۹۶ در گزارشی با عنوان «جایگاه روحانیت و دردسرهای آخوندبودن»، نوشته بود: «شأن و جایگاه سنتی روحانیت امروز نسبت به دیروز کاهش یافته…بخشی از آن حاصل عملکرد همین نظام است.»

در این گزارش آمده بود برخی روحانیون می‌گویند «بارها در خیابان بهشان گفته‌اند مارمولک، یا گفته‌اند حاجی به شما بنز نرسید؟»

پس از گذشت چندین دهه از استقرار جمهوری اسلامی و قرارگرفتن روحانیون در جایگاه‌های مهم سیاسی و اجرایی، و فساد گسترده حکومتی، و از سوی دیگر افزایش فشارهای اقتصادی و اجتماعی بر شهروندان ایران، انتقادها از روحانیت و دیگر وابستگان نظام از جمله نیروهای بسیج، سپاه و حتی خبرنگاران و فعالان فضای مجازی حامی جمهوری اسلامی افزایش یافته است.

چندی پیش نیز اعظم قمری، همسر رضا خرمی، محافظ قاسم سلیمانی که در جنگ سوریه کشته شده،گفته بود واکنش‌های مردم نسبت به حضور همسرش در جنگ سوریه از سوی مردم ایران چنان شدید بوده که «اگر کسی متوجه شود که همسر شهید هستم، ترجیح می‎‌دهم بگویم که همسرم نظامی بود و در مرز شهید شد».

با استفاده از گزارش‌های روزنامه همدلی و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ
برچسب‌ها: , , , ,
در بخش: اجتماعی, اسلام و مسلمین, اعتراضات, امنیتی, سیاسی, مذهب, ملای حیله‌گر | توسط: خُسن آقا | بازگشت به وبلاگ خُسن آقا

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates