05.01.2022

مخالفت کمیسیون انرژی مجلس با طرح بازتوزیع یارانه بنزین

دویچه‌وله: به گفته سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، ”اکثریت” اعضای این کمیسیون با زمان اجرای طرح بازتوزیع یارانه بنزین، مخالف هستند.

مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس روز سه شنبه ۱۴ دی (۴ ژانویه) طرح‌هایی مثل طرح بازتوزیع یارانه بنزین را ”یک مسئله فراقوه‌ای” توصیف کرد که به گفته او اجرای آن به ”تعامل و همفکری بین تمام بخش‌ها” نیازمند است. او گفت: «اینگونه نیست که دولت به تنهایی چنین تصمیمی را اتخاذ کرده و آن را اجرایی کند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، او با اشاره به ”التهاباتی که در حوزه اقتصاد کشور وجود دارد”، مهمترین ”اشکال” نمایندگان منتقد به این طرح را ”زمان اجرای” آن دانست.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس همچنین همزمانی این طرح با ”بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه” را ”باعث ایجاد نگرانی‌هایی در سطح جامعه” دانست و نتیجه گرفت: «به هیچ عنوان زمان برای اجرای چنین طرح‌هایی مناسب نیست».

نخعی افزود که کمیسیون انرژی مجلس از دولت خواسته تا طرح بازتوزیع یارانه بنزین را “با نگاه دقیق‌تر ببیند” چرا که به گفته او: «نباید با یک اقدام شتاب‌زده مشکلات جدی‌تری را در کشور به وجود آورد».

او تصریح کرد که وزیر نفت در جلسه‌ای با این کمیسیون توضیح داده که طبق این طرح، برای هر نفر ”۱۵ لیتر و یا ۲۰ لیتر سهمیه” درنظر گرفته می‌شود اما “هنوز جمع‌بندی بر روی میزان سهمیه انجام نشده است”.

این عضو مجلس شورای اسلامی افزود: «به این ترتیب به جای دادن سهمیه بنزین به خودروها، این سهمیه بین تمامی افراد جامعه تقسیم خواهد شد».

او از قول وزیر نفت در این جلسه گفت که این طرح اگرچه “به صورت پایلوت در کیش و قشم اجرایی شده” اما به گفته او “معلوم نیست که به طور قطع در کل کشور اجرایی شود”.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

اجرای آزمایشی در ”کیش”

جواد اوجی، وزیر نفت در دولت ابراهیم رئیسی روز ۶ دی ماه از این طرح به عنوان ”بنزین برای همه” نام برده و گفته بود افرادی که یک سال اقامت در ایران داشته باشند، می‌توانند ماهی ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی یا یا به جای آن ۱۵۰۰ تومان پول دریافت کنند.

پیشتر، محمدرضا لواسانی، سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش، روز اول دی ماه گفته بود قرار است این طرح ”به صورت آزمایشی” در این منطقه اجرا شود.

او دلیل انتخاب کیش برای اجرای آزمایشی این طرح را ”مشارکت‌پذیری بالای مردم” این منطقه دانست و در عین حال افزود که این طرح پس از مدتی ”در کل کشور” اجرا می‌شود.

رسانه‌های حامی دولت در ایران می‌گویند یکی از هدف‌های این طرح، اختصاص یارانه بنزین به همه شهروندان، حتی کسانی است که خودرو ندارند.

ترس از تکرار ”آبان ۱۳۹۸”

اعلام ناگهانی افزایش قیمت بنزین در آبان سال ۱۳۹۸ به موجی از اعتراضات انجامید و خیلی سریع به اعتراض‌های گسترده ضد حکومتی در سراسر ایران تبدیل شد.

بسیاری از مردم معترض، در شعارهایی، کل نظام را هدف قرار دادند. این اعتراض‌ها با سرکوب شدید دستگاه‌های امنیتی نظام مواجه شد. از نظر شماری از کارشناسان، شدیدترین سرکوب اعتراض‌ها در تاریخ جمهوری اسلامی، در آبان ۱۳۹۸ به ثبت رسید.

طبق آمارهای خبرگزاری رویترز، در جریان این سرکوب‌ها حدود ۱۵۰۰ نفر از معترضان کشته شدند. با این حال، هنوز آمار رسمی و دقیقی از شمار جان‌باختگان در آبان ۱۳۹۸ به دست نیامده است.

حسن روحانی، رئیس جمهور وقت ایران در اظهاراتی گفته بود که در جریان افزایش قیمت بنزین نبوده و پس از اجرای آن، از این موضوع با خبر شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates