12.01.2022

سازمان برنامه و بودجه ایران: همکاری با محمد کردبچه را به خواست نهاد امنیتی قطع کردیم


بی‌بی‌سی: محمدکردبچه از ۴۶ سال پیش تاکنون در نظام بودجه نویسی ایران سابقه دارد

سازمان برنامه و بودجه ایران، که از معاونت‌های رئیس جمهور این کشور است، در بیانیه‌ای اعلام کرده که همکاری با محمد کردبچه را، بعد از ۴۶ سال خدمت او در نظام بودجه‌ریزی ایران، “به خواست یک نهاد امنیتی قطع کرده است”.

از آقای کردبچه ۶۶ ساله به عنوان “مغز متفکر تخصص بودجه‌ریزی ایران” یاد می‌شود.

سازمان برنامه و بودجه گفته است که قطع همکاری با آقای کردبچه “به دلیل اظهار نظر یکی از نهادهای نظارتی و امنیتی مبنی بر منع جدی به‌کارگیری نامبرده در مشاغل حساس بوده است”.

مقام‌های مختلف ایران از جمله علی لاریجانی، که صلاحیت او برای انتخابات ریاست جمهوری رد شد، و صادق لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، از “دخالت نهادهای امنیتی” در اداره روزمره کشور به‌صراحت انتقاد می‌کنند.

محمد کردبچه از قبل از انقلاب بهمن ۵۷ و پس از استقرار جمهوری اسلامی در دولت‌های مختلف ایران نقش اساسی در تنظیم بودجه سالانه داشته است.

وی اخیرا در گفت‌وگو با رسانه‌های ایران خبر داده بود که مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی وی را متهم به “زدوبند با نمایندگان مجلس” کرده بودند. او به کلی این اتهامات را رد کرده است.

هشدار درباره احتمال ورشکستگی دولت ایران
گزارش‌ها از ‘دستکاری چند هزار میلیاردی’ در بودجه ۱۴۰۰ ایران
بودجه سال ۱۴۰۱ ایران ‘با فرض ادامه تحریم‌ها تدوین شده است’

فائزه هاشمی رفسنجانی گفته است که ابراهیم رئیسی “کاره‌ای نیست و عده‌ای در پشت پرده رئیس‌جمهور را اداره می‌کنند و بر تصمیم‌گذاری او تاثیر می‌گذارند”

آقای کردبچه به‌تازگی به روزنامه دنیای اقتصاد گفته “همه ساله زمانی که لایحه بودجه به مجلس می‌رود یک جلسه مطبوعاتی در سازمان می‌گذارند که نماینده رسانه‌ها به آنجا می‌آیند و اگر سئوال در مورد لایحه بودجه دارند می‌پرسند. من در همه جلسات مطبوعاتی در سال‌های گذشته حضور داشتم و امسال هم در جلسه نشستم، هنوز جلسه شروع نشده بود که یک برگه یادداشت به من دادند که نیازی به حضور شما در جلسه نیست و جلسه را ترک کنید، این بی‌احترامی به من بود که من هم رفتم”.

وی گفته “تمام این‌ها نشانه از این داشت که هیچ اعتمادی به من ندارند و کارهایی که با من می‌شد بی‌احترامی کامل بود، اگر لازم بود باید از همان اول به من می‌گفتند تا از سازمان بروم.”.

آقای کردبچه درباره آخرین روز حضورش در سازمان برنامه و بودجه گفته “من ۳ کیف و ۱ کیسه هم داشتم که چند کتاب در آن بود که سنگین بودند. ماشین صدا کردم تا بیاید و چون کتاب‌ها سنگین بودند از یکی از کارکنان آنجا خواهش کردم تا به من کمک کرده و وسائل را تا ماشین ببرد. زمانی که رفتم تا کلید را تحویل بدهم، انتظار داشتم با این همه سابقه و تجربه بدرقه شوم. اما یکی از کارکنان خدماتی آنجا همراه من آمد و کیف من را در ماشین گذاشت و من هم به منزل رفتم”.

سازمان برنامه و بودجه در بیانیه‌ای که درباره پایان دادن به خدمت آقای کردبچه با نظر “یک نهاد امنیتی” منتشر کرده گفته “سازمان تصمیم گرفت که از نامبرده با برگزاری جلسه‌ای تجلیل به‌عمل آورد که وی با رد دعوت صورت گرفته، به مظلوم‌نمایی‌های خاص و انتشار کلیپ و صحبت‌های غیرصادقانه روی آورد”.

آقای کردبچه ده سال قبل، در سال ۱۳۹۰، با ۳۵ سال سابقه خدمت خواستار بازنشستگی شده بود. او گفته “به پاداش پایان خدمتم نیاز داشتم” اما رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه به شرطی با بازنشستگی‌اش موافقت کرده بود که برای بودجه‌نویسی قراردادی به کار خود ادامه دهد که او هم با این پیشنهاد موافقت کرده بود.

محمدکردبچه تحصیل‌کرده بریتانیاست و پیش از انقلاب مدیر کل دفتر امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه بوده است.

وی از معدود متخصصان این سازمان است که پس از انقلاب نه تنها اخراج نشد بلکه به معاونت سازمان رسید.

مسعود میرکاظمی، رئیس فعلی سازمان برنامه و بودجه ایران، از مقام‌های دولت محمود احمدی نژاد است که تابستان امسال پس از شروع دوره ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی به این سمت منصوب شده است.

فائزه هاشمی رفسنجانی به‌تازگی گفته آقای رئیسی “کاره‌ای نیست و عده‌ای در پشت پرده رئیس‌جمهور را اداره می‌کنند و بر تصمیم‌گذاری او تاثیر می‌گذارند”.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates