26.01.2022

تعداد دیپلمات‌هایی که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا را ترک کردند به «سه نفر» رسید


رادیوفردا: وال‌استریت جورنال گزارش داده است که به غیر از معاون رابرت مالی، نماینده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران، دو دیپلمات آمریکایی دیگر عضو تیم مذاکره‌کننده ایالات متحده نیز آن را ترک کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز قبلا به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته بود که ریچارد نفیو، معاون آقای مالی، دیگر عضو هیات آمریکایی مذاکره‌کننده با ایران نیست، اما همچنان در وزارت خارجه شاغل است.

وال‌استریت جورنال پیش از این گزارش داده بود که ریچارد نفیو به خاطر اختلاف عقیده با هیات مذاکره‌کننده ‌آمریکایی این مذاکرات را ترک کرده است. گزارش این روزنامه می‌گوید که آقای نفیو خواستار موضع سفت و سخت‌تری در مذاکرات هسته‌ای بوده است.

اکنون وال‌استریت جورنال می‌نویسد به غیر از آقای نفیو، دو دیپلمات آمریکایی دیگر نیز تیم مذاکره‌کننده را ترک کرده‌اند.

این گزارش می‌افزاید اجرای سفت و سخت تحریم‌ها همراه با این واقعیت که ایران با تعلل در مذاکرات، برنامه هسته‌ای خود را با سرعت پیش‌ می‌برد، از جمله مواردی است که به اختلافات در میان اعضای تیم آمریکا دامن زده است.

منابع آگاه به این روزنامه گفته‌اند که اختلافات از تابستان وجود داشته، اما بعد از تعلل چند ماهه و بازگشت ایران با تیم و شروط جدیدی به میز مذاکرات در دولت ابراهیم رئیسی، این دیپلمات‌ها خواهان متوقف شدن مذاکرات بودند.

یکی دیگر از موارد اختلاف، به رویکرد آمریکا در کارزار محکوم کردن عدم همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توسط شورای حکام بوده است. این شورا دو بار قطعنامه محکومیت ایران به خاطر عدم همکاری با آژانس را در دستور کار قرار داد، اما با تهدیدهای ایران و امید به ادامه مذاکرات، قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی صادر نشد.

منابع آگاه به وال‌استریت جورنال گفته‌اند که شل شدن تحریم‌های نفتی و افزایش واردات نفت چین از ایران از دیگر موارد اختلاف نظر در میان تیم مذاکره هسته‌ای آمریکا بوده است.

بر اساس آمارهای شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها، چین در سال گذشته واردات نفت از ایران را دو برابر کرده است؛ موضوعی که نشان می‌دهد دولت جو بایدن تمایلی به اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران یا موفقیتی در این زمینه نداشته است.

در میان اعضای تیم آمریکایی همچنین موضوع دور نگه داشتن ایران از نقطه گریز هسته‌ای – تولید مواد اولیه لازم برای تولید بمب هسته‌ای – به مدت حداقل ۱۲ ماه، باعث اختلاف در میان اعضای تیم هسته‌ای آمریکا بوده است. اخیرا مقامات آمریکا و اروپا اعلام کردند که ایران تا رسیدن به نقطه گریز هسته‌ای تنها چند هفته فاصله دارد.

در این میان، لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا روز سه‌شنبه هشدار داد که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بین قدرت‌های غربی و ایران به بن‌بست خطرناکی نزدیک می‌شود.

او به پارلمان بریتانیا گفت: این یک مذاکره فوری است و پیشرفت به اندازه کافی سریع نبوده است: ما به همکاری نزدیک با متحدان خود ادامه می‌دهیم، اما مذاکرات در حال رسیدن به بن‌بست خطرناکی است.

وزیر خارجه بریتانیا هشدار داد: «ایران اکنون باید انتخاب کند که آیا می‌خواهد توافقی را منعقد کند یا مسئول فروپاشی برجام باشد؛ و اگر برجام فرو بریزد، همه گزینه‌ها روی میز است».

هشدار لیز تراس به ایران پس از آن مطرح می‌شود که گزارش‌های روزهای اخیر از وین حاکی از پیشرفت‌‌هایی در مذاکرات است، اگرچه غرب و به‌ویژه ایالات متحده نسبت به سرعت پایین مذاکرات ابراز ناخرسندی کرده و تاکید داشته‌اند که برای احیای برجام زمان زیادی نمانده است.

به علاوه در این میان بحث آزادی چهار شهروند آمریکایی زندانی در ایران نیز در خبرها مطرح شده است.

ایالات متحده و ایران هم هر دو از امکان گفت‌و‌گوی مستقیم در جریان مذاکرات وین نیز سخن گفته‌اند.
با استفاده از گزارش‌های وال‌استریت جورنال و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates