18.06.2013

از حرم تا حرم در شب پیروزی انتخابات: کشف حجاب دختران در مشهد، شعار سیاسی فاتحان در قم + ویدئو

رادیوفرانسه:

یک دختر و پسر در حال رقص، در شب پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری

پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات، همه منتظر به راه افتادن کارناوال های شادی در ایران بودند. اما هیچ کس فکر نمی کرد تمامی قوانین سفت و سخت مذهبی که جمهوری اسلامی سالها با چنگ و دندان «کمیته» و بسیج، و این سالهای آخر تحت نام «گشت ارشاد» سعی بر حفظ آنها داشته، در اکثر شهرها به خصوص در مذهبی ترین شهرهای ایران از جمله مشهد و قم نادیده گرفته شوند.
در شهر مشهد در چند کیلومتری مقبره هشتمین امام شیعیان، دختر و پسری با هم در خیابان میرقصند، در قم دختران و پسرانی در کنار هم فریاد موسوی، موسوی سر میدهند. در اهواز، رقص جنوبی دختران و پسران همراه با صدای تمپو در خیابانهای شهر پیچ و تاب میخورد و حتی جوانان شهر کوچکی مانند دزفول، که کاندیدای تندرویی مثل سعید جلیلی به رای آنان امیدوار بود، در خیابان ها به رقص و پایکوبی پرداختند.

ویدویی از رقص یک زوج، در شهر مذهبی مشهد

به نظر میرسد در کوچه پس کوچه های مذهبی ترین شهرهای ایران روندی در جریان است که جز جوانان همان کوچه ها و خیابان ها کسی از آن خبر ندارد.

زنان و مردان در کنار هم و دست در دست هم در خیابان های تهران پس از اعلام رسمی پیروزی روحانی در انتخابات به شادی میپردازند
شرکت کننده

«قبح خیلی چیزها شکسته است»
سپیده یک دانشجوی ساکن مشهد است:

شهرهای مذهبی مانند مشهد به خاطر جو خفقانی که دارند، خیلی پر شورتر از دیگر شهرها در برنامه های شادی خودنمایی می کنند ولی در مخالفت ها و درگیریها کمتر حضور دارند.
به عنوان نمونه باید بگویم من در ویدئوهایی که از دیگر شهرها منتشر شد ندیدم که دخترها در خیابانها برقصند و شال و روسری خودشان را بردارند اما در شهر مشهد شاهد این اتفاقات بودم. میزان خوشحالی و رقص و پایکوبی بسیار زیاد بود، به حدی که یک نفر ایستاده بود و جلوی ماشین ها را میگرفت و میگفت اول باید برقصید تا بتوانید رد شوید. من حتی خودم یک دختر خانم را دیدم که دکمه های مانتو اش را باز کرده بود و شالش را در آورده بود و پسرها او را روی دست بلند کرده بودند.
البته تعداد رقصنده زن خیلی خیلی کم و انگشت شمار بود و بیشتر مردها میرقصیدند. دخترها از ترس اینکه از آنها فیلم برداری شود، نمی رقصیدند یا با احتیاط در کوچه پس کوچه ها این کار را میکردند. بسیاری از دیدن این صحنه ها تعجب کرده بودند.
پیرمردها و پیرزنها هم بودند و همه به هم تبریک میگفتند و میرقصیدند.
نکته قابل توجه این بود که من هیچ اعتراضی از سوی افراد مذهبی به این اتفاقات ندیدم. حتی زنهای چادری فقط دست میزدند و میخندیدند اما اعتراضی نمیکردند.
این اتفاقات در شهر مشهد بی سابقه بود. در انتخابات سال 88 مردم به مدت دو هفته هر شب در خیابان رقص و پایکوبی داشتند و از میرحسین موسوی حمایت میکردند اما شادی آن سالها با امسال قابل مقایسه نبود. قبح خیلی چیزها شکسته شده… به نظرمن تحول بزرگی رخ داده است.
مردم متحول شده اند، مدرن تر شده اند اما هنوز آماده نیستند که انقلاب اجتماعی داشته باشند. به راحتی در برابر پلیس عقب میکشند، ترس هنوز در وجودشان هست. ما زمانی میتوانیم یک انقلاب اجتماعی داشته باشیم که از کسی یا چیزی نترسیم.


شادی مردم قم در پی پیروزی روحانی در انتخابات و سر دادن شعار زندانی سیاسی آزاد باید گردد

ما در شهرهای مذهبی اکثرا خانواده های سنتی داریم که در این خانواده ها پدرسالاری و دیکتاتوری مردها حاکم است، اما این مسایل در حال عوض شدن است ولی نه در کوتاه مدت.
دختری که در چنین خانواده ای بزرگ شده وقتی ازدواج میکند تبدیل به یک مبارز میشود و در برابر زورگویی های احتمالی شوهرش می ایستد و بعد طرد میشود و طلاق میگیرد. البته تعداد دخترانی که چنین سرنوشتی دارند، کم است. چرا که تعداد پسرهایی که در این مسیر مبارزه میکنند در حال افزایش است. آنها هم دیگر دیکتاتوری پدرهای خود را نمی پذیرند و به همین علت در خانواده های مذهبی اختلافات بیشتر شده… به همین علت دخترهای خانواده های این چنینی ترجیح میدهند زودتر ازدواج کنند.
ما شرکت دخترهایی را در این شادی ها دیدیم که هشت سال پیش پدرهایشان به آنان اجازه نمیدادند تا دیروقت بیرون از خانه بمانند.
به نظر من شهر مشهد در ظاهر مذهبی است اما در واقع، مردم آن آزادیهای بیشتر می خواهند.
در واقع مردم مجبور اند به ظاهر حجاب داشته باشند و مذهبی باشند. اما آنها شاید شرطی شده و یا از ترس این کار را میکنند.
در میان دوستان من، تعداد کمی هستند که به اعمال مذهبی خود واقعا اعتقاد و باور داشته باشند.
من آنها را میبینم که از ترس پدر و مادر و یا حکومت این کار را میکنند.
آنها خواستار آزادی هستند، آنها میخواهند به اعتقاداتشان اهمیت داده شود.
از طرف دیگر من شاهد اعتراض بعضی ها به شادی و پایکوبی مردم هم بودم. شادی هایی از این دست میتواند به بازتولید گروه های تندرو مذهبی به اسم گروه های فشار و حزب الله بینجامد، با این حال من فکر میکنم که عمر این گروهها به پایان رسیده و حتی به فرض این که باز شکل بگیرند، دوامی نخواهند داشت.

ویدوی رقص مردم در دزفول

سپیده

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates