05.02.2022

بیانیه ۸ نهاد حقوق بشری در اعتراض به ‘سفر’ رئیس پلیس سابق تهران به کانادا

هشت نهاد حقوق بشری در بیانیه مشترکی درباره “سفر”مرتضی طلایی، رئیس پلیس سابق تهران و نایب رئیس شورای شهر تهران اظهار نگرانی کرده و از جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا خواسته‌اند که این کشور از پذیرش ‘ فرماندهان سابق سپاه و تمامی ناقضین حقوق بشر ‘ خودداری کند.
بنیاد عبدالرحمن برومند، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سازمان حقوق بشر ایران، بنیاد سیامک پورزند، سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، انجمن حمایت از حقوق بشر آذربایجانی‌ها در ایران، ایمپکت ایران و “با هم علیه مجازات اعدام” هشت نهادی بوده‌اند که این بیانیه را امضا کرده‌اند.
در این بیانیه آمده “کانادا نباید پناهگاه امنی برای ناقضان حقوق بشر باشد”
در بخش دیگری از این بیانیه گفته شده “ما، سازمانهای حقوق بشری امضاکننده زیر، نگرانی‌های جدی مشترکی در مورد سفر اخیر مرتضی طلایی، ناقض شناخته شده حقوق بشر، به کانادا داریم؛ ما از دولت کانادا میخواهیم که برای حفظ تعهد خود نسبت به حقوق بشر اقدام فوری انجام دهد و اطمینان حاصل کند که مصونیت از مجازات در داخل (ایران) به معنای معافیت از مجازات در خارج از کشور نیست.”
این بیانیه در حالی منتشر شده که وزارت مهاجرت کانادا پاسخ مشخصی درباره سفر آقای طلایی به این کشور به بی‌بی‌سی فارسی ارائه نکرده است.
این وزارت‌خانه در پاسخ به نامه بهمن کلباسی، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در نیویورک که درخواست جزئیات بیشتری در این باره شده بود بعد از ۳ روز پاسخ داده که براساس قوانین حریم خصوصی، بدون اجازه فرد، جزئیات قابل انتشار نیست.

موضوع سفر آقای طلایی به کانادا زمانی جنجالی شد که از او عکس و فیلم‌هایی در شبکه‌های مجازی منتشر شد که او را در یک باشگاه ورزشی در کانادا نشان می‌داد.
با انتشار گسترده این عکس و فیلم‌ها، آقای طلایی با انتشار ویدیویی که در پل طبیعت تهران ضبط شده بود سفر به کانادا را تکذیب کرد.
او در این ویدیو گفته بود: “ما نوکری این مردم و این آب و خاک رو با تمام عالم عوض نمی‌کنیم. آن جاهایی که شما فکر می‌کنید ما برای آن سر و دست می شکنیم ارزانی شما باشد.”
آقای طلایی بعدا البته در گفتگو با وبسایت “دیده‌بان ایران” سفر به کانادا را رد نکرد.
او در این مصاحبه گفته بود: “مگر مسئله شخصی افراد باید در فضای رسانه‌ای به آن پرداخته شود؟ چرا باید در فضای رسانه من بیایم بگویم که به فلان سفر رفتم یا نرفتم؟ اصلا من صد تا سفر رفتم باید پاسخگو باشم؟ من دارم زندگی خودم را می‌کنم؛ شما باید جواب بدهید که زندگی شخصی افراد به چه کسی مربوط است؟”
مرتضی طلایی در سال ۱۳۸۵ با درجه “سردار سرتیپ دوم پاسدار” بازنشسته شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates