09.02.2022

تکذیب نیم‌بند خبر نامه‌نگاری «گلایه‌آمیز» امیرعبداللهیان با خامنه‌ای


رادیوفردا: خبرگزاری‌های وابسته به حکومت در ایران روز چهارشنبه گزارش‌ها درباره «گلایه‌» حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه، به رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر «برخی سنگ‌اندازی‌ها» در روند احیای برجام را تکذیب کردند.

با این حال این خبر به نقل از «یک منبع آگاه در وزارت خارجه» تکذیب شده است، نه آن طور که رسم معمول به شمار می‌رود از طرف سخنگوی این وزارتخانه.

از روز سه‌شنبه، ۱۹ بهمن، گزارش‌هایی در چند کانال‌ تلگرامی و شبکه‌های مجازی مبنی بر «گلایه جدی» وزارت خارجه و شخص وزیر خارجه به علی خامنه‌ای به صورت «مکتوب و شفاهی» از «جریانی که در کشور بر سر روند مذاکره با گروه ۴+۱ سنگ‌اندازی می‌کند» منتشر شده بود.

کانال تلگرامی «نیمه محرمانه» در این باره نوشت که وزارت خارجه در این نامه، «برخی از مصادیق کارشکنی در روند مذاکرات را برشمرده و از ایشان خواسته جلوی این جریان خودسر را در روند مذاکرات بگیرد.»

بر اساس این گزارش، حسین امیرعبدالهیان نیز در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته که ما از سوی رهبر جمهوری اسلامی، «مجوز مذاکره با آمریکا را گرفته‌ایم ولی یکی از نزدیکان آقای جلیلی به دروغ توییت می‌کند که وزیر خارجه بابت مطرح کردن مذاکره با آمریکا از سوی مقام عالی‌رتبه تذکر گرفته است.»

این کانال تلگرامی اضافه کرد: «تعدادی از فعالان رسانه‌ای در جلسات محدود برای عملیات روانی علیه روند فعلی مذاکرات در برخی رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی برنامه‌ریزی می‌کنند.»

به نظر می‌رسد اشاره این کانال تلگرامی به فعالان رسانه‌های وابسته به حاکمیت و سپاه پاسداران در برخی خبرگزاری‌ها همچون فارس و تسنیم باشد که آنها را «تیم تخریبگر نزدیک به دولت» نامیده است.

با این حال روز چهارشنبه، ۲۰ بهمن، خبرگزاری‌های فارس و ایرنا و مهر به نقل از «یک منبع مطلع» که به نام وی اشاره‌ای نشد نوشتند که خبر نامه‌نگاری با علی خامنه‌ای درباره مذاکرات وین «ساختگی» است.

این منبع، هدف از انتشار این مطالب را «اختلاف‌افکنی و تلاش برای شکستن اجماع ملی در خصوص مذاکرات جاری» در وین عنوان کرده بود.

این خبر و تکذیب آن در شرایطی منتشر می‌شود که سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، در توییتی نوشته است: «اینکه رهبری در پایان دولت قبل گفتند این دولت (در مذاکره با آمریکا) مایه عبرت شد، یک راهنمایی دلسوزانه به همه بود.»

در روزهای گذشته نیز خبری مبنی بر گزارش ۲۰۰ صفحه‌ای آقای جلیلی به آیت‌الله خامنه‌ای که در حال حاضر نماینده او در شورای عالی امنیت ملی است به آقای خامنه‌ای با محتوای مخالفت با احیای توافق برجام و مذاکره با آمریکا منتشر شده بود که علیرضا سلیمانی، سردبیر سایت خبری رجانیوز در توییتر نوشت این گزارش «هیچ ارتباطی با آقای (علی) باقری و مذاکرات جاری ندارد.»

علی باقری که پیشتر در کنار سعید جلیلی از مخالفان مذاکره بود هم‌اکنون معاون سیاسی وزارت خارجه ایران و رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در وین است.

ادامه دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌ها از روز سه‌شنبه در وین از سر گرفته شده و آقای باقری از دیروز با شماری از طرف‌های غربی دیدار و مذاکره کرده است.

یک روز پس از آغاز دور تازه مذاکرات، سپاه پاسداران نیز یک موشک بالیستیک با نام «خیبرشکن» در یکی از پایگاه‌های موشکی نیروی هوافضای سپاه رونمایی کرد.

پیش از این رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفته بود حکومت ایران ثابت کرده از برنامه موشک‌های بالیستیک خود برای «تهدید» همسایگانش استفاده می‌کند.
با استفاده از گزارش‌های تلگرام، توییتر، الف، فارس و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates