03.03.2022

شبکه ۱۲ اسرائیل: ایران و قدرت‌های جهانی احتمالا یک تا دو هفته بعد به توافق برسند

رادیوفردا: شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل شامگاه چهارشنبه ۱۱ اسفند اعلام کرد که بخت دستیابی به توافق هسته‌ای جدید میان قدرت‌های جهانی با ایران به‌شدت افزایش یافته و ممکن است که این توافق یک تا دو هفته بعد حاصل شود.

این شبکه خبری به نقل از منابع مطلع گزارش داد که هیات آمریکایی به بسیاری از درخواست‌های ایران برای رفع تحریم‌ها پاسخ مثبت داده و از جمله تحریم شمار زیادی از افراد نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی ایران و نهادهای مالی زیر نظر او برداشته خواهد شد.

از جمله کسانی که طبق گزارش این شبکه خبری شامل رفع تحریم‌ها خواهند شد حسین دهقان، وزیر دفاع پیشین و فرمانده اسبق نیروی قدس سپاه پاسداران، علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل و وزیر خارجه سابق، و محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران، است. همچنین از نهادهایی مانند بنیاد مستضعفان نیز رفع تحریم خواهد شد.

به ادعای این شبکه، درخواست جمهوری اسلامی ایران برای رفع تحریم‌های مستقیم علیه سپاه پاسداران نیز مورد موافقت اصولی قرار گرفته است.

این گزارش همچنین به توافق بر سر آزادی زندانیان آمریکایی از زندان اوین ایران اشاره کرده است.

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل سپس به نقل از منابع نزدیک به هیات‌های آمریکایی و میخائیل اولیانوف، رئیس هیات روسی در مذاکرات وین، اضافه کرد که واشینگتن آمادگی اصولی دارد تا توافق جدید با ایران را بسیار زود، و حتی هفته آینده، امضا کند.

این رسانه جزییات توافق‌های هیات آمریکایی در مذاکرات وین را از نظر اسرائیل، «تسلیم شدن آمریکا» عنوان کرد.

دولت‌های اسرائیل و آمریکا به این گزارش‌ واکنش نشان نداده‌اند. اما اسرائیل به صراحت گفته است که «همیشه با برجام مخالف بود و با احیای برجام نیز بیشتر مخالف است».

گزارش شبکه اسرائیلی در حالی منتشر شد که اظهارات رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در روز یازدهم اسفند، برخی خوش‌بینی‌های روزهای گذشته در مورد قریب‌الوقوع بودن دستیابی به توافق برای احیای برجام را کمرنگ کرده است.

آقای گروسی تاکید کرد که نه تنها او بلکه هیچ مقام دیگر آژانس هرگز نخواهد توانست که پرونده‌های گشوده شده در مورد آثار اورانیوم یافت شده در چند سایت قدیمی هسته‌ای ایران را بدون رسیدگی کامل به آن و دستیابی به حقیقت، برای همیشه مختومه کند.

بستن پرونده‌های یادشده یکی از سه درخواست اکید ایران در هفته گذشته برای هموار شدن مسیر احیای برجام بوده است.

بر اساس گزارش‌ها، امیر قطر در جریان سفر دو هفته پیش رئیس جمهور اسلامی ایران به دوحه، تلاش کرد تا ایران را به کوتاه آمدن از این خواسته تشویق کند اما ناکام ماند.

دولت اسرائیل در سال‌های گذشته نقش مهمی در افشای فعالیت‌های مشکوک هسته‌ای ایران و یافت شدن آثاری از اورانیوم در چند مکان در ایران داشت. آژانس بعدها با تایید گزارش‌های اسرائیل اعلام کرد که این اماکن در ایران مورد سوءظن است و جمهوری اسلامی باید در مورد فعالیت‌های آن توضیح قانع کننده بدهد.

با وجود تاکید آقای گروسی در خصوص باز ماندن پرونده‌های مزبور علیه ایران، وی روز چهارشنبه گفت هنوز نسبت به ادامه مذاکرات وین امیدوار است. گزارش‌هایی نیز از سفر قریب الوقوع گروسی به تهران حکایت دارد. به گفته خبرنگار وال استریت جورنال، این سفر روز جمعه آغاز می‌شود.

گفته می‌شود هیات ایرانی به ریاست علی باقری کنی، پس از رایزنی‌هایی که آخر هفته گذشته در تهران با مقامات ارشد جمهوری اسلامی در مورد نتایج مذاکرات وین داشت، با موضعی «سخت‌گیرانه‌تر» به اتریش بازگشته است.

با این حال، مذاکرات بسیار فشرده آقای باقری کنی و هیات ایرانی با هیات‌های حاضر در وین از روز دوشنبه این هفته در جریان بوده و کماکان ادامه دارد.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، که کشورش در مذاکرات وین حضور فعال دارد، روز یازدهم اسفند در سفر به اسرائیل گفت که دستیابی به توافق برای احیای برجام بیش از این نمی‌تواند به تعویق بیفتد.

آقای شولتس در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر اسرائیل گفت که لحظات خطیر تصمیم‌گیری برای ایران فرا رسیده است.

از سوی دیگر، با نزدیک شدن به زمان پایان مذاکرات وین، نخست‌وزیر اسرائیل، روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در جلسات مختلف تاکید کرد که حتی اگر آمریکا به برجام بازگردد، اسرائیل به هیچ توافقی مقید نخواهد بود.

نفتالی بنت این هفته به نیروهای موساد گفت که پایان مذاکرات وین هرچه که باشد، وظیفه موساد و ارتش اسرائیل است که «نگذارند ایران به توان هسته‌ای برسد». او توضیح بیشتری در باره این وظیفه نداد.

سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی لیندزی گراهام، در سفر دو هفته پیش به اسرائیل گفته بود که شمار زیادی از دانشمندان ایران با حوادثی روبرو شده‌اند و ما انتظار داریم که این حوادث بیشتر شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates