07.03.2022

فرانسه و آمریکا مطالبۀ روسیه را در مذاکرات وین اخاذی و نامربوط دانستند

رادیوفرانسه: وزیر امور خارجۀ روسیه خواستار آن شد که واشنگتن ضمانت کتبی بدهد که تحریم های اخیر غرب علیه روسیه تاثیری بر منافع آتی مسکو در ایران نخواهند گذاشت.
وزیر امور خارجۀ روسیه خواستار آن شد که واشنگتن ضمانت کتبی بدهد که تحریم های اخیر غرب علیه روسیه تاثیری بر منافع آتی مسکو در ایران نخواهند گذاشت.

در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجۀ روسیه دربارۀ توافق اتمی میان ایران و قدرت‌های جهانی، فرانسه امروز مسکو را به اخاذی متهم کرد و از روسیه خواست که مانع از تلاش‌های جاری در مذاکرات وین برای احیای برجام نشود.

در اظهاراتی مشابه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی، گفت که این کشور به هیچیک از طرف های خارجی اجازه نمی دهد که مانع از دستیابی ایران به منافع ملی خود بشود. شنبه گذشته یک مقام ارشد حکومت ایران که نامش را فاش نکرد، اظهارات سرگئی لاوروف را غیرسازنده خواند.

همزمان با خوش بینی‌های روزهای اخیر مبنی بر رسیدن به توافق سریع در مذاکرات وین، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه، خواستار آن شد که واشنگتن ضمانت کتبی بدهد که تحریم های اخیر غرب علیه روسیه تاثیری بر منافع آتی مسکو در ایران نخواهند گذاشت. یک دیپلمات اروپایی گفته است که مقامات ایران از موضعگیری جدید مسکو در مذاکرات وین غافلگیر شده و از آن خشنود نیستند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجۀ آمریکا، مطالبۀ روسیه و اظهارات لاوروف را نامربوط خواند و گفت که تحریم های اعمال شده علیه روسیه در خصوص جنگ در اوکراین هیچ ارتباطی به توافق اتمی با ایران ندارد.

میکائیل اولیانوف، نمایندۀ روسیه در مذاکرات وین، از اظهار نظر در بارۀ موضع جدید روسیه در این مذاکرات خودداری کرد. در تهران، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، گفت که این کشور از طریق رسانه ها از موضع جدید روسیه مطلع شده و منتظر است که توضیحات خصوصی مسکو را از نزدیک بشنود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates