08.03.2022

لاوروف در مکالمه با همتای ایرانی‌اش بر موضع مسکو تاکید کرد

بی‌بی‌سی: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز دوشنبه از مکالمه تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود خبر داد و گفت که احیای توافق هسته‌ای با ایران باید به گونه‌ای باشد که به طرف‌های حاضر اجازه دهد بدون مانع و بی‌هیچ تبعیضی در همه زمینه‌ها همکاری کنند.

وزیر امور خارجه روسیه درباره با اشاره به مذاکرات احیای توافق هسته‌ ۲۰۱۵ میلادی گفت “تاکید شد که در احیای برجام باید همه مشارکت‌کنندگان از حقوق برابر برخوردار باشند، تا برای توسعه همکاری‌ها در همه زمینه‌ها، مانع و تبعیضی وجود نداشته باشد”.

این دو وزیر همچنین درباره سوریه و اوکراین گفتگو کردند.

به گزارش رویترز، وزیر امور خارجه ایران، هم در این تماس به همتای روس خود گفته روابط ایران با هیچ کشوری از جمله روسیه نباید تحت تأثیر تحریم‌ها قرار بگیرد. آقای امیرعبداللهیان اضافه کرد که آقای لاوروف به او گفته “مسکو از خواسته‌های منطقی تهران در مذاکرات هسته‌ای حمایت می‌کند”.

ساعتی پیش نیز حسین امیرعبداللهیان گفته بود که “ضمن ایستادگی در حفظ و رعایت خطوط قرمز، اجازه نخواهیم داد هیچ عامل خارجی منافع ملی کشور را در مذاکرات وین برای لغو تحریم ها، تحت تاثیر قرار دهد”.

پیشتر ایران روز دوشنبه گفت منتظر “جزئیات” درخواست‌های روسیه برای تضمین آمریکا در قبال احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تهران با قدرت‌های جهانی است، هرچند او بار دیگر واشنگتن را مسئول طولانی شدن مذاکرات دانست.

پس از ۱۱ ماه گفتگوهای فشرده بین تهران و قدرت های جهانی در وین برای احیای توافق هسته‌ای، تمامی طرف‌های حاضر گفته بودند که توافق نزدیک است.

اما سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه اعلام کرد که مسکو قبل از حمایت از توافق هسته‌ای ایران، از واشنگتن می‌خواهد تضمین‌های کتبی ارائه کند که تحریم‌های غرب علیه روسیه که به دنبال جنگ اوکراین اعمال شده است، بر همکاری اقتصادی و نظامی این کشور با تهران تاثیری نخواهد گذاشت.

در واکنش، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه خواسته‌های روسیه را “بی‌ربط” خواند و رد کرد. او در گفتگویی با شبکه سی‌‌بی‌اس گفت “تحریم های روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین اعمال شده است و “هیچ ارتباطی با توافق هسته ای ایران ندارد”.

خبر مکالمه تلفنی وزرای خارجه ایران و روسیه در حالی اعلام می‌شود که سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز گفت “اظهارات آقای لاوروف را در رسانه‌ها دیده‌ایم و منتظر هستیم که از طریق مجاری دیپلماتیک جزئیات آن را بشنویم.”

او اضافه کرد “همکاری‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران نباید محدود و یا تحت تأثیر هیچ گونه تحریمی قرار بگیرد از جمله همکاری‌های صلح آمیز ایران در این زمینه با چین و روسیه”.

همزمان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز در حساب توییتر خود بدون اشاره به سخنان سرگئی لاوروف نوشت “تنها عامل موثر بر تعامل ما با ۱+۴ نیز تامین منافع مردم ایران است” و “ارزیابی مولفه‌های جدید موثر بر مذاکرات و اتخاذ ابتکارات مذاکراتی برای سرعت دادن به حصول نتیجه را در دستور کار داریم”.

ساعتی پیش هم خبرگزاری تسنیم به نقل از لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران نوشت که درباره این مساله “سوءتفاهمی” پیش آمده و دولت روسیه “رسما” و از طریق منابع دیپلماتیک درباره این موضوع “توضیحات لازم” را به ایران اطلاع خواهد داد.

تهران به دنبال لغو تحریم‌ها و همچنین تضمین‌هایی است که آمریکا پس از توافق از آن خارج نشود. انتظار می‌رود که مسکو مانند توافق سال ۲۰۱۵، نقشی کلیدی در احیای برجام ایفا کند، از جمله با دریافت محموله‌های اورانیوم غنی شده از ایران.

سخنگوی وزارت خارجه ایران هم امروز در نشست خبری خود نقش روسیه را تا کنون در مذاکرات “سازنده” خوانده بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates