18.03.2022

هشدار اسرائیل به آمریکا درباره حذف سپاه از فهرست تروریستی

دویچه‌وله: نخست‌وزیر و وزیر خارجه اسرائیل از ایالات متحده خواستند سپاه پاسداران را فهرست سازمان‌های تروریستی حذف نکند. مطابق برخی گزارش‌ها احتمال دارد دولت بایدن برای احیای برجام حذف سپاه از این فهرست را بررسی کند.

نفتالی بنت و یائیر لاپید در بیانیه مشترکی دولت آمریکا را فراخواندند که در جریان توافق احتمالی برای احیای برجام از حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده خودداری کند.

نخست‌وزیر و وزیر خارجه اسرائیل می‌گویند به باور آنها سپاه یک سازمان تروریستی است که در قتل هزاران نفر، از جمله شماری از شهروندان آمریکایی دست داشته است.

بنت و لاپید در این بیانیه که جمعه ۱۸ مارس (۲۷ اسفند) در وب‌سایت وزارت خارجه اسرائیل منتشر شد تاکید کرده‌اند باور این مسئله سخت است که دولت بایدن در ازای “وعده تو خالی” آسیب نرساندن به آمریکایی‌ها، سپاه پاسداران را دیگر یک سازمان تروریستی ارزیابی نکند.

زمزمه‌های نهایی شدن توافق وین

این بیانیه در حالی منتشر شد که در روزهای اخیر زمزمه نهایی شدن مذاکرات احیای برجام در وین بیش از پیش به گوش می‌خورد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفته بود مذاکرات وین نزدیک به نهایی شدن است. او می‌گوید هنوز مسائلی باقی مانده که واشنگتن معتقد است می‌توان آنها را حل کرد.

بنابر گزارش‌ها مسائلی که هنوز درباره آن توافق نهایی انجام نشده برخی درخواست‌های جمهوری اسلامی از جمله خارج کردن سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا سال ۲۰۱۹ و یک سال پس از امضای فرمان خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای، سپاه پاسداران را به فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی اضافه کرد.

برخی منابع گفته‌اند دولت بایدن موافقت کرده اگر جمهوری اسلامی درباره کاهش تنش در منطقه و توقف اقدام سپاه علیه منافع آمریکا و متحدانش تعهد دهد، آمادگی دارد حذف احتمالی این نهاد از فهرست گروه‌های تروریستی را بررسی کند.

هشدار اسرائیل درباره “وعده‌های توخالی”

نخست‌وزیر و وزیر خارجه اسرائیل در بیانیه مشترک خود می‌گویند اطمینان دارند که آمریکا نزدیک‌ترین متحدان خود را به ازای “وعده‌های توخالی تروریست‌ها” رها نمی‌کند.

بنت و لاپید در بیانیه مشترکشان نوشته‌اند سپاه پاسداران همان حزب‌الله لبنان، جهاد اسلامی باریکه غزه، حوثی‌ها یمن و گروه‌های شبه‌نظامی در عراق است و ضروری است از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف نشود.

با وجود اختلاف‌های باقی مانده در مذاکرات وین که هنوز درباره آنها به طور رسمی گزارشی منتشر نشده، همه طرف‌ها نسبت به نزدیک بودن توافق نهایی ابراز خوش‌بینی می‌کنند.

پیتر استانو، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در یک نشست خبری در بروکسل گفت اگر نسبت به نهایی شدن توافق خوش‌بینی وجود نداشت تلاش‌ها در این مسیر متوقف می‌شد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هماهنگ کننده ارشد مذاکرات احیای برجام است و معاون او انریکه مورا هماهنگی مذاکرات وین را بر عهده درد.

دور هشتم گفت‌وگوهای وین از ششم دی ماه آغاز شد و سه کشور اروپایی طرف توافق و آمریکا بارها تاکید کرده‌اند فرصت زیادی برای نهایی کردن توافق وجود ندارد.

هدف مذاکرات وین بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای و از سرگیری اجرای تعهدات برجامی از سوی جمهوری اسلامی عنوان می‌شود اما برخی مسائل مطرح شده در روزهای گذشته ارتباط مستقیمی با مفاد توافق هسته‌ای ندارد.

“عوامل خارجی” وقفه در مذاکرات وین

جوزپ بورل، جمعه گذشته در یک پیام توئیتری نوشت: «به دلیل عوامل خارجی وقفه در مذاکرات وین لازم است.» او درباره این عوامل توضیح بیشتری نداده اما در ادامه نوشته، متن نهایی توافق “اساسا آماده” است و روی میز قرار دارد.

مهم‌ترین عامل خارجی توقف مذاکرات درخواست اخیر روسیه از آمریکا عنوان می‌شود. مسکو به تازگی از آمریکا خواست تضمین کتبی بدهد که پس از توافق احتمالی، روابط تجاری و اقتصادی این کشور با ایران از تحریم‌های اعمال شده به خاطر حمله به اوکراین معاف باشد.

آمریکا و کشورهای اروپایی طرف توافق هسته‌ای درخواست روسیه را بی‌ربط خوانده و بررسی آن در پیوند با مذاکرات احیای برجام را رد کرده‌اند.

برخی ناظران معتقدند حذف احتمالی نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی تغییر زیادی در وضعیت این نهاد ایجاد نخواهد کرد زیرا اغلب فرماندهان و موسسه‌ها و افراد مرتبط با آن مشمول تحریم‌های متفاوتی هستند که احیای احتمالی برجام به لغو آنها نمی‌انجامد.

تصاویر دیدنی از مذاکرات اتمی در هتل کوبورگ

آغاز آخرین دور مذاکرات برای کسب توافق نهایی در زمینه حل مناقشه ۱۳ ساله اتمی بین ایران و گروه ۵+۱ در هتل کوبورگ شهر وین اتریش.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates