20.03.2022

جزئیات تازه از حمله موشکی سپاه به اربیل؛ صاحب‌ ویلا: خوشحالم که خانواده‌ام آسیب ندیدند

رادیوفردا: خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشته است ویلایی که در شهر اربیل عراق هدف حمله موشکی سپاه پاسداران قرار گرفت، متعلق به «باز کریم برزنجی»، سرمایه‌دار کُرد و مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کردستان عراق موسوم به «گروه کار»، است.

آقای برزنجی در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس ضمن رد هرگونه اتهام ارتباط با موساد گفت موشک‌های سپاه پاسداران خانه او را تخریب کردند اما از اینکه دست‌کم اعضای خانواده‌اش از جمله فرزندانش از این حمله جان سالم به در بردند و آسیب ندیده‌اند، خوشحال است.

علاوه بر این یک مقام اطلاعاتی عراق نیز ادعای سپاه پاسداران مبنی بر این‌که یک مقر جاسوسی اسرائیل را در حمله موشکی به اربیل هدف قرار داده است، رد کرده است.

این مقام که خواست نامش فاش نشود، تصریح کرد که ویلای ویران شده در نزدیکی کنسولگری ایالات متحده در اربیل، صرفا محل گردهمایی دیپلمات‌ها در رویدادهای اجتماعی بود.

آقای برزنجی به واسطه گروه کار (KAR)، خط لوله صادراتی به شهر بندری جیحان در ترکیه را از طریق سرمایه‌گذاری مشترک با یک شرکت روسی، احداث و راه‌اندازی کرده است.

بر اساس این گزارش، منطقه نیمه‌خودمختار کردستان عراق از طریق فروش نفت خود با اسرائیل ارتباطی محتاطانه دارد.

هیوا عثمان، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی کرد عراقی، نیز در مورد ویلای برزنجی گفت که ادعاهای سپاه پاسداران و مقام‌های جمهوری اسلامی در این‌باره، آشکارا «واهی» و «مهمل» است و این (عمارت) «ممکن است هر چیزی باشد الا یک پایگاه اسرائیلی».

جمهوری اسلامی ایران بامداد یک‌شنبه با ۱۲ فروند موشک بالستیک اربیل، پایتخت اقلیم کردستان عراق، را هدف قرار داد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن پذیرش مسئولیت این اقدام گفت که این حمله در واکنش به کشته شدن دو سپاهی در سوریه بوده و به ادعای آن، «مرکز راهبردی توطئه و شرارت» وابسته به اسرائیل هدف قرار گرفته است.

حمله یاد شده تلفات جانی در پی نداشت، اما واکنش تند دولت عراق و محکومیت شدید آمریکا را در پی داشت.

دولت اقلیم کردستان نیز پس از دیدار مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق و مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان، از محل اصابت موشک‌ها با انتشار بیانیه‌ای، ضمن «بی‌اساس» خواندن ادعای ایران، تصریح کرد که بازدیدها نشان داد این محل «غیرنظامی» است.

وزارت خارجه عراق در اعتراض به این حمله، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد را احضار کرد و یادداشت اعتراض‌آمیز دولت این کشور را تحویل وی داد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز با محکوم کردن حکومت ایران گفت که این کشور مناطق مسکونی در اربیل را بدون هیچ توجیهی هدف قرار داده است.
با استفاده از گزارش خبری آسوشیتدپرس و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ آ.ت/ ر.ح

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates